VVS: 22.12.1944

V noci na 23. decembra 1944 posádky 4. gardovej Brianskej diaľkovej leteckej divízie (4. gdld) plnili dve úlohy: Časť príslušníkov divízie s lietadlami B-25 smerovala z letiska Kalinovka nad rôzne lokality v slovenských horách, kde zhadzovala materiál pre partizánov, a časť letela nad maďarský Győr, kde mala bombardovať železničný uzol. Lídrom tejto skupiny bol veliteľ 3. letky 13. gardového Roslavľského diaľkového leteckého pluku (13. gdlp) g. mjr. Ivan A. Lazarev. Jeho posádka bola jediná z celej divízie, ktorá sa už nevrátila. S veliteľom lietadla I.A. Lazarevom na bojovú úlohu o 16.25 h vzlietli: veliteľ lietadla g. por. V.G. Kupcov, navigátor letky g. kpt. S.M. Nečuškin, navigátor g. ppor. I.P. Pečerskij, náčelník spojenia letky radista strelec g. starš. P.L. Rudiev, radista strelec g. st. serž. V.F. Kilinenko, strelec g. st. serž. V.V. Pavlov a g. starš. V.B. Tirobjan. 


Riadenie letov malo spojenie s bombardérom až po čiaru Dunaja, ktorú preletel o 17:20 hod. CET. Od toho momentu sa spojenie s lietadlom prerušilo. Osud tohto lietadla sa vyjasnil až v roku 1945,
keď sa zo zajatia vrátil navigátor S.M. Nečuškin. Uviedol, že nad cieľom lietadlo zasiahla nepriateľská protilietadlová obrana. Lazarev kázal posádke opustiť na padákoch horiace lietadlo, no sám to už nestihol urobiť. Ale je pravda, že lietadlo zasiahol nepriateľ protilietadlovou paľbou? Nie je bližšie k pravde hlásenie pluku z roku 1944 uvádzajúce príčinu straty v dôsledku pravdepodobne zásahu nepriateľským stíhačom.? Alebo - neupravil niekto Nečuškinovo hlásenie, aby mohol byť neskôr diskriminovaný? Do hlásenia S.M. Nečuškin po návrate k 13. gdlp ďalej uviedol: 
„V noci na 23. decembra 1944 som bol zostrelený PLO protivníka a pristáli sme na ostrove v rieke Dunaj. Dňa 24. decembra 1944 som bol zadržaný poľovníkmi a prevezený do Győru k výsluchu na kontrarozviedku, odkiaľ som sa dostal do tábora vojnových zajatcov v Buchau (asi Bochov, okr. Karlove Vary - pozn. red.). Dňa 11. januára 1945 ma po výsluchu poslali pracovať do bane v Chodove. Odtiaľ sme sa pešo od 15. apríla 1945 presúvali do Bavorska. Dňa 28. apríla 1945 sa mi podarilo z transportu ujsť a ukryť sa v českej rodine v dedine Skriževo (možno Střížovice u Plzně - pozn. red.). Od 13. mája 1945 som sa nachádzal pri 25. tankovom zbore v Nepomuku, odkiaľ som bol prepravený do Prahy a odtiaľ 19. mája 1945 do Ostravy na štáb 8. leteckej armády VVS. Odtiaľ som bol letecky prepravený do Ľvova a 27. mája 1945 sa vrátil k svojmu leteckému pluku.”


Zdroje: S. Bursa; G. Horváth; Hobby Historie 28; 

Bombardovanie Chynorian v čase od 17:30 do 18:30 hod.. Nálet pravdepodobne uskutočnilo 19 lietadiel Li-2. Zahynulo 5 civilistov a 11 bolo zranených. Pravdepodobne zahynulo sedem Nemcov. 


Fotografie z bombarodvaných Chynorian

Nad obcou Zlatno došlo okolo 18:00 hod. k zrážke dvoch lietadiel Li-2 patriacich 3. Gardovému bombardovaciemu leteckému zboru, 197. Gardovému samostatnému transportnému leteckému pluku (197. Гв.отд.трансп.ав.полк) s posádkami Kolmogorceva a Kosenka. Núdzovo odhodené bomby padli do dediny. Zničili šesť domov, mnoho ďalších poškodili. Zahynulo 11 civilistov, z toho päť detí a 11 letcov. Mená letcov boli:

гв. ст. лейтенант Колмогорцев Петр Иванович
gard. nadporučík Kolmogorcev Petr Ivanovič, narodený 1916, veliteľ oddielu 11.GBASKD
гв. мл. лейтенант Галузинский Юрий Сергеевич
gard. podporučík Galuzinskij Jurij Sergejevič, narodený 1920, letec
гв. лейтенант Кузнецов Юрий Федорович

gard. poručík Kuznecov Jurij Fedorovič, narodený 1922, navigátor oddielu 11.GBASKD

гв. техник-лейтенант Караулов Борис Александрович

gard. technik-poručík Karaulov Boris Alexandrovič, narodený 1918, palubný technik

гв. старшина Гаврилов Алексей Ефимович    

gard. rotmajster Gavrilov Alexej Jefimovič, narodený 1916, strelec – radista

рядовой Корсаков Юрий Иванович 

vojak Korsakov Jurij Ivanovič, narodený 1926, strelec



гв. лейтенант Косенко Николай Александрович

gard. poručík Kosenko Nikolaj Alexandrovič, narodený 1914, kapitán lietadla

гв. мл. лейтенант  Пластинин Александр Антонович   

gard. podporučík Plastinin Alexandr Antonovič, narodený 1923, letec

гв. лейтенант Глущенко Трофим Фирсович  

gard. poručík Gluščenko Trofim Firsovič, narodený 1911, navigátor lietadla

гв. старшина Угрюмов Владимир Иванович

gard. rotmajster Ugrjumov Vladimir Ivanovič, narodený 1922, palubný technik

гв. ст. сержант Метелкин Николай Семенович

gard. rotný Metelkin Nikolaj Semenovič, narodený 1922, strelec – radista
гв. старшина Криволап Иван Герасимович
gard. rotmajster Krivolap Ivan Gerasimovič, narodený 1919, strelec

Pohreb obetí sa konal 24.12.1944 v obci Zlatno.Tragédiu prežil len radista Nikolaj Metelkin, ktorého zajali zraneného Nemci. Za pomoci partizánov a dozorcu miestnej cely Jána Mlynára sa mu podarilo utiecť a až do konca vojny sa ukrýval v horách s partizánmi. Po rokoch spomínal:

"Bolo to 22. Decembra 1944 pred skončením vojny. Ako obyčajne I v ten večer sme dostali bojovú úlohu bombardovať nepriateľské komunikácie na vašom území. Všetko ičlo dobre, ale po prelete Karpát sa počasie zhoršilo, iba chvíľkami bolo vidieť zem. My sme sa rozhodli splniť úlohu. Vo vzduchu bolo mnoho lietadiel a my sme sa blížili k cieľu.  Ja spolu s mechanikom sme zaujali miesta pri guľometoch. Prudký úder a stratil som vedomie. Keď som sa vzápätí prebral, uvedomil som si, že lietadlo padá a motory nepracujú. Bleskove ma napadlo opustiť stroj padákom. No všetky pokusy končili neúspechom a prúd vzduchu ma tresol o sedadlo. Opäť som sa prebral ažna svitaní. V letadle vedľa mna ležali dvaja súdruhovia, no oni už boli mŕtvi. Viac som nikoho nevidel a myslel som, že ostatní traja členovia posádky vyskočili padákmi. S veľkou bolesťou sa mi podarilo vyliezť z lietadla a plazil som sa cez les. Druhé lietadlo ležalo neďaleko a úplne zhorelo. Potom ma našiel lesník Ján Pekár, ktorý ma odviezol na gestapo do Topoľčian. 
Príčina katastrofy bola jasná. My sme sa zrazili vo výške 4000 metrov. Tak to potvrdilo aj vyšetrovanie, pretože krídlo druhého lietadla a jeden náš motor sa našli ďaleko od miesta havárie v horách."


Kompilácia fotografií z havárií pri Zlatne. (via R. Vrána)



Pomník padlým letcom v obci Zlatno

Pamätník letcom, avšak takmer všetky mená sú napísané chybne, viď náš text.

Zdroje: R. Vrána; CAMO, Podolsk, Rusko; Smena 1959; 

Dňa 22.12.1944 pri bombardovaní obce Chynorany boli v priestore Za jamami (Podhradie-Nová Lehota) zhadzované zbrane, potraviny a šatstvo pre brigádu podplukovníka Snežinského. Prepravu nákladov partizánmi sledovalo asi 18 Nemcov, ktorí mali za úlohu zlikvidovať štáb bri­gády. Včasné hlásenie z Kyjeva však tomu zabránilo a špióni boli zlikvidovaní.

Dňa 22.12.1944 dosiahli zostrel letci VVS:
Michail A. Kazanovsky (Казановский Михаил Афанасьевич 92. IAP 1x FW 190 – sev. Esztergom
Martinov M.M. (Мартынов Михаил Михайлович) 3.GIAP 1x FW-190 – Bohdanovce

M.M. Martinov pri svojej "Lavočke"
Nad obcou Pastovce sa strhol vzdučný boj medzi 6 La-7 a 10 Me 109. Gard. vojak Valujev Vasilij Vasiljevič (Валуев Василий Васильевич) od 179.GIAP, ktorý letel vo dvojici s vedúcim gard. nadp. Piščelkom, nárokoval v oblasti Pastovce víťazstvo nad jedným Me 109. Zostrel mu potvrdili zástupca veliteľa letky gardový kapitán Amelin, gardoví podporučíci Ivanov a Ďjačkov. 
Veliteľ napd. Piščelko taktiež dosiahol jeden zostrel. 

Zdroj: М. Ю. Быкова - "Победы сталинских соколов".  Изд. "ЯУЗА - ЭКСМО"; CAMO, Podolsk, Rusko;


Ljadskij Timofej Sergejevič: "Teraz pôsobíme v Československu. Ťažko pracujeme. Zamrznuté letiska sú v dobrom stave. Uskutočňujeme jeden – dva vzlety. Dňa 22.12.1944 som viedol skupinu do „prekliateho údolia“ (pozn. oblasť medzi riekami Ipeľ a Hron). Po pristáti mi začal Saša Kuzin nadávať, že som zaútočil na svoje územie. Zo začiatku si bol istý, že skutočne útočil na cieľ no potom začal pochybovať.  Čakal zlé správy,  no „obišlo sa to bez problémov“." 

V tento deň gard. staršina Gerasimov Michail Kuzmič (Герасимов Михаил Кузьмич), strelec 90.GŠAP, 4.GŠAD, vzlietol s veliteľom šestice Il-2 do oblasti Hontianske Nemce uskutočniť útok na vojská a techniku nepriateľa. V oblasti cieľa skupina zaútočila na železničnú súpravu a po klesnutí nabrala spiatočný kurz. Pred líniou frontu na svojej strane Gerasimov zahliadol na ceste automobily, no viesť paľbu neumožňoval palebný uhol. Požiadal veliteľa, aby zatočil a následne Gerasimov niekoľkými dávkami zapálil dva automobily. Skupina spolu počas tohto letu zničila dva vagóny, tri automobily a založila dve veľké ohniská požiaru.

Zdroj: ЛЯДСКИЙ, Тимофей Сергеевич, 90- гв. шап, ЗАПИСКИ ИЗ ЛЁТНОГО ПЛАНШЕТА; CAMO, Podolsk, Rusko;

Dňa 22.12.1944  skupina siedmych Il-2 od 92.GŠAP útočila na vojská a techniku nepriateľa v oblasti Gebovce (Čebovce?). Výsledkom boli zničené štyri automobily, štyri povozy a založené dve ohniská požiarov.
Sesterský 90.GŠAP zaútočil na pozemné ciele v oblasti obce Salka. Pri vyberaní pozemného útoku sa za chvost jedného lietadla zo skupiny snažili dostať a zaútočiť dva Fw-190. Gard. rotný Šepko Nikolaj Iľjič (Шепко Н.И.), palubný strelec 90. GŠAP, 4.GŠAD, zahliadol stíhačov a zahájil paľbu. Trasírky strieľ  smerovali na nepriateľské lietadlá. Tí, vidiac silnú obranu, sa stiahli. Skupina úspešne splnila úlohu, zničiac pri tom šesť automobilov a založila jedno ohnisko požiaru.
Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko

Ráno prvý nálet na Štúrovo z juhu. Popoludní došlo k ničivejšiemu náletu. Zasiahnutá Petofiho časť, stred Hlavnej, Nám.Sv.Imricha a Sobieskeho. Zasiahnutý aj cintorín. Ciele ako nemecký konvoj a most boli málo zasiahnuté. Zahynulo 10 civilistov, 14 zomrelo neskôr na zranenia.

Zdroj: Štúrovo a okolie Regionálny mesačník 2004/12



Dňa 22.12.1944 lietadlá 48.BAP zaútočili na mesto Estergom. Skupinovým bombardovaním bola zničená jedna bárka, a zasiahnutých do 60 domov, včítane dôležitých výrobných komplexov.

Deviatka lietadiel 452.BAP bombardovala silne chránené obranné postavenie nepriateľa – v meste Estergom a most cez rieku Dunaj. Skupinu viedol navigátor letky kapitán Maslov P.F. (Маслов П.Ф.). Úloha bola splnená vynikajúco a potvrdená fotografiami.  

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Dňa 22.12.1944 poručík Tichvinskij Gennadij Vasiľjevič (Тихвинский Г.В.), pilot 525.ŠAP, 227.ŠAD pri útočnom nálete na pozície delostrelectva v oblasti Bidovce presným zhodením bômb a streľbou z palubných zbraní umlčal dve protilietadlové postavenia a zlikvidoval do šesť vojakov a dôstojníkov nepriateľa. Za vzorné splnenie bojovej úlohy mu bolo vyslovené poďakovanie od veliteľa 8 ŠAK.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Dňa 22.12.1944 gard. por. Chramušin Michail Vasiľjevič (Храмушин Михаил Васильевич), pilot, veliteľ roja 187.GŠAP, 12.GIAD, letel v skupine 8 IL-2, ktorá bola pri útoku na sústredenie živej sily a techniky nepriateľa v oblasti Kamenica nad Hronom a výšiny 362 (sev. od Esztergomu), ostreľovaná paľbou protilietadlového delostrelectva, počas vychádzania z útoku na skupinu zaútočilo 6 Fw 190. Chramušin správne manévrujúc pri protilietadlovej paľbe nepriateľa úspešne uskutočnil útok na cieľ, zničil do šesť automobilov, rozprášil a zlikvidoval do 30 vojakov a dôstojníkov nepriateľa. Pri útoku stíhačov nepriateľa, nachádzal sa vzadu letiacom roji, majstrovsky organizoval vzdušný boj, odrazil do päť útokov stíhačov a nepripustil ich k skupine a k veliteľovi. Skupina úspešne splnila úlohu a bez strát sa vrátila na svoje letisko.

Ďalší pluk 12. bitevnej divízie pôsobil v poblati Štúrova. Skupina 6 Il-2 letela s úlohou bombardovaco-bitevnou činnosťou likvidovať živú silu a techniku nepriateľa v oblasti Esztergom a Štúrovo. Počas tejto akcie pilot gard. podporučík  Vasilij Nikolajevič Ivaniščev (Иванищев Василий Николаевич) priamym zásahom bômb zapálil nepriateľskú bárku. Pri odlete od cieľa bola skupina napadnutá 12-timi nepriateľskými stíhačmi typu Bf 109 a Fw 190. V následnom vzdušnom boji strelec gard. rotný  Ivan Vasiľjevič Desjatov (Десятов Иван Васильевич), prejavil smelosť a rozhodnosť a odrazil 2 útoky nepriateľských stíhačov od lietadla veliteľa skupiny gard. nadporučíka M.S. Osipenka. 

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Dňa 22.12.1944 gard. major Petrov Jemeľjan Nazarovič (Петров Емельян Назарович), pilot šturman 132.GŠAP, obdržal bojovú úlohu umlčať delostrelectvo v oblasti Letkeš (Letkés). Gard.maj. Petrov z PUŠA bol presmerovaný a dostal novú bojovú úlohu – ničiť nepriateľa v meste Esztergom. Prerazil sa cez prudkú obrannú paľbu, pri prudkej protilietadlovej paľbe uskutočnil 5-náletov a nehladiac na to, že jeho lietadlo bolo silne zasiahnuté, vyviedol skupinu z boja a doviedol na svoje letisko.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Poručík Kaliničenko Vasilij Jakovlevič (Калиниченко Василий Яковлевич), letec-pozorovateľ 511.ORAP, prieskumom objavil na komunikácii z Bicske na Komárno do 85 automobilov, Čaša na Esztergom v pohybe autokolónu do 120 automobilov, Gbelce na Esztergom do 100 automobilov, z Komárna na Nitru do 180 automobilov a na rieke Dunaj od Šutto na Komárno v pohybe 4 parníky a 10 bárk.