VVS: 14.01.1945

Na zostrel v oblasti Ostrihomu dňa 14.01.1945 si spomína letec z 31. GIAP, letecké  eso so 15 + 4 zostrelmi poručík Cykin Michajl Dmitrijevič (Цыкин Михаил Дмитриевич):

"Skoro ráno bola môjmu roju zadaná úloha letieť ako sprievod deviatim bombardérom „Boston“, ktoré mali naniesť bombardovací útok na sústredenie pechoty a tankov nepriateľa, nachádzajúcich sa na okraji mesta Esztergom. Deviatka bombardérov letí spoločne, drží rýchlosť 400-450 km, taká rýchlosť vyhovuje aj nám. Ja pozerám dvojicou zľava a Leša Budarev sprava. Po bombardovaní sa bombardéry nerušene začali otáčať na spiatočný kurz. Vo vzduchu som sa zamyslel: počas návratu nepriateľskí „lovci“ častejšie napádajú. V tomto momente sa skupina natiahla a niektoré bombardéry dokonca zaostávajú. Tak sa aj udialo. Už zospodu k zaostávajúcemu „Bostonu“ sa plížia dva „messery“, ktoré sa dočkali toho správneho momentu. Rýchlo prevediem svoje lietadlo obratom do strmhlavého letu a dostávam sa za chvost „messerovi“, druhého atakuje moje číslo. Nemci nás nevnímajú a približujú sa k poslednému bombardéru. Rýchlo sa približujem, a nakoniec dostávam „messer“ do môjho zameriavača, no on už začal strieľať. Vo mne skypí zloba. Na dostaň aj Ty! Prudko som po ňom vystrelil z kanónov. Ukazuje sa, že môj úder je silnejší ako jeho. Náš bombardér ako keby sa nič nedialo pokračuje v lete a „messer“ako somár sa neochotne preklopil cez krídlo a padal dole. Nemôžem od neho odtrhnúť oči. Vyskočí letec? Nie, padá ako kameň, vraziac do zeme. Zostalo z neho len oblak dymu a prachu. A je po všetkom!
Dobieham svoje bombardéry, letia v zovretej formácii, jeden trocha zaostáva a všetku pozornosť koncentrujem na neho a na priestor na oblohe. Po odprevadení bombardérov do zadanej oblasti sme pristáli na svojom letisku." 

Poznámka: V memoároch Cykin uvádza, že k súboju došlo 26.12.1944 podľa archívnych údajov by sa však malo jednať práve o zostrel dosiahnutý 14.01.1945 – západne od mesta Esztergom. Tomuto tvrdeniu napomáha aj fakt, že 14.01.1945 stratil 453.BAP Boston 42-54166, ktorý dopadol v Maďarsku v Pilisvörösvár, severne od Budapešti a Južne od Esztergomu.


V tento deň na Slovensku stratil 31.GIAP jeden Jak-9D výrobného čísla 1615342. Pilot, podporučík   Stadničenko Alexej E. (Стадниченко Алексей Ефимович) zahynul. Lietadlo malo dopadnúť 2 kilometre severozápadne od obce Mužla.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; G. Horvath; 

Dňa 14.01.1945 vzlietol gard. poručík Ivan Andrejevič Jangajev (Янгаев Иван Андреевич), veliteľ roja 31.GIAP, 6.GIAD vo dvojici s gard. podporučíkom A.M. Želobanovom, na prieskum nepriateľských vojsk v oblasti Komárno. Vo výške 2000 metrov uvideli dva Bf 109, Jangajev zo zadu zo vzdialenosti 200 metrov a bližšie vystrelil tri dávky, po ktorých messerschmitt zadymil. Jangajev uskutočnil opakovaný útok z vrchu, zozadu po ktorom Bf 109 prešiel do vývrtky, klesol do výšky 1000-1200 metrov, začal horieť a dopadol na juhovýchodnej časti Nagygmand.  


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


14.01.1945 podporučík  Vladimir Michajlovič Kulikov (Куликов Владимир Михайлович), pilot 91.GŠAP, 4.GŠAD, v skupine lietadiel Il-2 štyri krát letel k útoku na vojská a techniku nepriateľa v oblasti Veľké Ludince. Skupina bola ostreľovaná prudkou protilietadlovou paľbou nepriateľa. Skupina prešla do útoku a Kulikov správnou, presnou paľbou umlčal paľbu jednej poľnej batérie nepriateľa.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


Počas dňa 14.01.1945 rotmajster Georgij Pavlovič Krylov (Крылов Георгий Павлович), strelec-radista 511.ORAP, v čase keď sa šturman venoval fotografovaniu obrannej línie, objavil v časti komunikácie Kalnica - Zvolen, Zvolen – Banská Bystrica, Zvolen – Prievidza pohyb kolón a samostatných automobilov v počte do 350 automobilov. 

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;

Dňa 14.01.1945 sa podporučík Zacharov Nikolaj Alexandrovič (Захаров Н.А.), pilot 208.ŠAP, 227.ŠAD zúčastnil pri útočnom nálete na uzly sústredenia nepriateľa v oblasti Cestice, pri silnej ochrane cieľa protilietadlovým prostriedkami bolo v boji zničených: jeden automobil s nákladom, dve postavenia poľného delostrelectva. Za vzornú spoluprácu a splnenie príkazov rádio navádzačov mu bolo vyslovené poďakovanie od pozemného veliteľstva.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko