VVS: 06.01.1945

Dňa 06.01.1945 uskutočnila o 14:49 moskovského času (12:49 CET) hod. skupina ôsmych Il-2 od 90.GŠAP, pod vedením Ljadskijeho, útok v oblasti obce Gbelce. Počas útoku bol protilietadlovou paľbou zostrelený v oblasti Köbölkút (15 km SZ od Štúrova jeden Il-2 výr. čísla 1881901 s posádkou pilot Fesenko (Фесенко) a strelec Sapegin (Сапегин). Pilot bol oslobodený spojencami a strelec zajatý.

Zdroje: G. Horvath; CAMO, Podolsk, Rusko; 


Šestica La-5 od 177.GIAP, 14.GIAD pod velením gard. kap. Ivan Grigorjevič Skljarova (Скляров Иван Григорьевич) kryla pozemné vojská v oblasti Esztergomu. Asi o 15:10 hod. sa v oblasti Komárna v protismernom kurze objavilo šesť Me-109, s ôsmimi FW 190 a začal sa boj. V tomto okamihu z oblakov vyleteli tri Me-109 pravdepodobne od II./JG 52 a zaútočili na dvojicu Olin - Zemit patriacu 177.GIAP. Jeden z útočníkov poškodil motor Zemitovho La-5 výr. císla 39212616. Počas letu späť motor prestal pracovať a oddelili sa kryty motora. Pilot gard. podp. Igor Viľgeľmovič Zemit  (Земит Игорь Вильгельмович) vyskočil na padáku. Lietadlo dopadlo a zhorelo.
Letci 177.GIAP dosiahli vo vzduchu štyri víťazstvá. Skliarov zostrelil jeden Me-109, ktorý údajne dopadol 1,5 km západne od obce Dubník. Zostrel potvrdili gard. poručíci Olin, Daňšin. Druhý zostrel docielil gard.por. Anatolij Fedorovič Muchin (Мухин Анатолий Федорович) zostrelil 1 Me-109. Lietadlo dopadlo 2 km. východne od obce Rúbaň. Potvrdili: gard.por.Olin, gard.plukovník Pjatakov. Tretí zostrel nárokoval gard.nadp. Olin Petr Stepanovič (Олин Петр Степанович), ktorý zostrelil jeden  Me-109 s pozorovaním dopadu 1km od odce Keť.


V ten istý deň pilot gard.por. Timonin Nikolaj Petrovič (Тимонин Николай Петрович), veliteľ roja 177.GIAP, 14.GIAD, krýjúc pozemné vojska vo vzdušnom boji samostatne zostrelil jeden Me-109. Nepriateľské lietadlo bolo zostrelené severo-západne od obce Bruty. Zostrel potvrdili gard.por. Jelisejev, gard.por. Bondar.


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 



Kúsok južne od dnešných Slovenských hraníc major Kostikov Michail Michajlovič (Костиков Михаил Михайлович), šturman 179.IAP, 331.IAD, prikryvajúc skupinu 8 Il-2, letel v skupine 4 lietadiel Jak-1. Sovieti boli napadnutí ôsmimi Me-109. Jedna dvojica Me-109 sa pokúšala dostať za chvost veliteľovi majorovi Kostikovi. Kostikov sa prudkou zátačkou s nabratím výšky dostal za chvost vedúcemu Me-109 a donútil ho prejsť do strmhlavého letu a zo vzdialenosti 50-75 metrov dvoma dávkami z kanóna a guľometu zostrelil Me-109, ktorý začal horieť a dopadol v oblasti 2 kilometre severovýchodne od Tokod.

Druhý zostrelil docielil major Cagojko Nikolaj Vasiľjevič (Цагойко Николай Васильевич), pomocník veliteľa pluku pre vzdušno-streleckú službu 179.IAP, 331.IAD, jeden Me-109 západne od mesta Tokod v Maďarsku. Je možné že vzdušný boj sa odohral aj nad severným brehom Dunaja.


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 



Dňa 06.01.1945 gard. podporučík Charčenko Grigorij Fedotovič (Харченко Григорий Федотович), pilot 73.GIAP, vzlietol vo dvojici s veliteľom na voľný lov do oblasti Komárno, kde sa nad cieľom stretli s 2 Me-109 a v následnom boji Charčenko, pozorne kryjúc všetky manévre veliteľa a odrážajúc od neho všetky útoky nepriateľa, umožnil veliteľovi zostreliť 1 Me-109.

V ten istý deň vzlietol gard. por. Urban Pavel Fedorovič (Урбан Павел Федорович), pilot 73.GIAP, vo formácii štyroch Jak-9 na voľný lov do oblasti Komárno. Vo výške 3 500 metrov sa stretli so šesticou Me-109 s ktorými vstúpili do vzdušného boja. V tomto boji Urban zo vzdialenosti 50-80 metrov pod uhlom 2/4 zostrelil 1 Me-109, ktorý dopadol v oblasti Komárno.

     
Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 

Dňa 06.01.1945 letel na prieskum vo dvojici gard.poručík Ivan Andrejevič Jangajev (Янгаев Иван Андреевич) ako veliteľ roja 31.GIAP. Od Komárna na Esztergom zaznamenal pohyb 60 áut a do 40 povozov. Od Komárna na Tatu 40 áut. Na stanici Kašmužada jeden transport s do 35 krytými vagónmi s parnou lokomotívou. V oblasti Kravany stretol šesť Bf 109, ktoré ho začali prenasledovať.


Aj gard. nadporučík  Ivan Petrovič Borovoj (Боровой Иван Петрович) letel ako veliteľ roja 31.GIAP. Vo dvojici prieskumom objavil so svojám číslom na stanici Gbely jeden transport 35 vagónov, z nich 8 bolo zakrytých plachtou. Od Komárna na Sutto obojstranný pohyb do 80 automobilov, vo väčšine v smere na Sutto. Z výšky 2000 metrov odfotografoval obce Mužla, Bajot, mosty cez Dunaj v Budapešti, a v centre Budapešti veľké ohniská požiarov.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 

Pilot gard. poručík  Alexej Dmitrijevič Cirkun (Циркун Алексей Дмитриевич), pilot 149.GIAP, 13.GIAD, bol pri plnení bojovej úlohy krytia pozemných vojsk v oblasti Esztergom zostrelený a vyskočil na padáku. Utŕžil ťažké zranenia ľavej nohy a popáleniny tváre. Po doskoku bol následne odvezený do nemocnice, kde mu bola amputovaná ľavá bedrová časť.   


V ten istý deň letel gardový poručík  Alexandr Grigorjevič Martynov (Мартынов Александр Григорьевич), pilot 151.GIAP, letel v skupine lietadiel v zostave 9 Jak-1 a 1 Jak-9, ktorá prikrývala pozemné vojská v oblasti Kamenín, Kamenný most, Kamenica nad Hronom. Skupina stretla dve skupiny nepriateľských lietadiel spolu do 12 Fw 190 a 2 Bf 109. Lietadlá nepriateľa Fw 190 mali za cieľ bombardovať sovietske pozemné vojská. Skúsenými útokmi stíhačov nepriateľ nebol pustený nad cieľ a jeho bojová zostava bola rozrušená. V tomto boji Martynov útokom zospodu a zozadu paľbou z kanóna a z guľometu zo vzdialenosti 150 - 80 metrov zostrelil jeden Bf 109. Lietadlo dopadlo v oblasti Bruty. Potvrdili spolubojovníci gardový major Kirija a gardový kapitán Vasiljevskij.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;

Sedem lietadiel Il-2 2. letky 131.GŠAP, ktorej velil gardový kapitán Saľnikov, bola určená úloha bombardovaco-bitevným útokom likvidovať tanky v oblasti Esztergom.

Počas vylietania z prvého útoku strelec gard.desiatnik Čujkov Nikolaj Ivanovič (Чуйков Николай Иванович) zahliadol ako zo západnej časti Estergomu vedie prudkú paľbu jeden malokalibrový kanón. Pilot zatočil s lietadlom a Čujkov ostreľoval malokalibrový kanón z guľometu, výsledkom priameho zásahu troch dávok zlikvidoval tento kanón a do 5 vojakov nepriateľa. Čujkov týmto riešením umožnil skupine splniť bojovú úlohu bez strát. Počas vyberania prvého útoku strelec gardový desiatnik Tichovskij Michail Filippovič (Тиховский Михаил Филиппович) zahliadol sústredenie automobilov na západnom okraji Esztergomu. Oznámil to veliteľovi lietadla. Pilot prudkou zatáčkou naklonil lietadlo a Tichovskij ostreľoval cieľ z guľometu výsledkom čoho zapálil 3 automobily, za čo obdržal poďakovanie od veliteľa letky.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;