VVS: 03.01.1945

Dňa 03.01.1945 poručík Nesterov Michail Andrejevič (Нестеров М.А.), pilot 122.IAP, 331.IAD, objavil sústredenie súprav na železničnej trati medzi stanicami Kobolkut (Gbelce) a Nové Zámky. 

Dňa 03.01.1945 boli v akcii piloti 179.pluku. Nadporučík Bočarov Vasilij Nikolajevič (Бочаров Василий Николаевич), pilot a veliteľ roja 179.IAP, 331.IAD, kde mu ako číslo letel podporučík Michail Timofejevič Ponomarev (Пономарев Михаил Тимофеевич), v skupine 14 Jakov-1 sprevádzali skupinu 25 Il-2. V oblasti Süttő boli napadnutí zmiešanou skupinou 14 Fw-190 a 8 Me-109. Nadp. Bočarov a jeho dvojka podp. Ponomarev súčasne zahliadli útočiaceho nepriateľa a vydali sa pre Il-2 k najnebezpečnejšej dvojici Fw-190, ktorá sa blížila k šturmovikom. Výsledkom krátkeho boja nadporučík Bočarov zostrelil jeden Fw-190, a jeho dvojka Ponomarev zostrelila druhý Fw-190 sprevádzajúc ho až do momentu pádu.

Nemci v ten deň stratili v súboji minimálne jeden Fw 190F-8/R1 W.Nr. 932674 "žltá 7", korého pilot Ofw. Fritz Hesse od 9./SG 10 zahynul 4 km SZ od Zsambék, Maďarsko. Druhým strateným strojom Luftwaffe v oblasti bol Me 109G-14/AS W.Nr.782779 "biela 2" od 5./JG 51. Pilot Lt. Düll, Ludwig zahynul 30 kilometrov západne od Budapešti po súboji s Jakmi.


V ten istý deň por. Sarajev Vladimir Andrejevič (Сараев Владимир Андреевич), pilot 179.IAP, 331.IAD, letel ako veliteľ dvojice vo formácii 4 Jakov sprevádzajúc šturmovikov do oblasti Süttő. Formácia vstúpila do vzdušného boja so 4 Me-109 a 6 Fw-190. Vďaka vynikajúcej spolupráci štvorice stíhačov boli všetky útoky nepriateľa odrazené a šturmoviky úlohu splnili bez strát, za čo velenie šturmovikov vyslovilo poďakovanie.

Dňa 03.01.1945 gard. podp. Bradulin Vasilij Ivanovič (Брадулин Василий Иванович), pilot 73.GIAP letel vo dvojici ako wingman pri plnení bojovej úlohy na prikrytí vlastných vojsk v oblasti Esztergom. Zviedli vzdušný boj proti štyrom Me-109, a vďaka dobrej zlietanosti a aktivite v boji, pod krytím Bradulina, veliteľ zostrelil jeden Me-109.


Dňa 03.01.1945 gard.podp. Vinokurov Vladimir Iľjič (Винокуров Владимир Ильич), pilot 92.GŠAP v letiac v skupine piatich Il-2 uskutočnil útok na sústredené mechanizované nepriateľské vojská v mieste Süttő. Počas príletu k cieľu bola skupina napadnutá štyrmi „Fw-190“ a protilietadlovou paľbou. Paľbou palubných strelcov a sprievodných stíhačov boli „fokkery“ zahnané a skupina splnila úlohu zničiac šesť automobilov a jeden tank.  


Skupina 6 Il-2 132.GŠAP, ktorej velil gardový major Tuzov, mala za úlohu likvidovať sústredenie tankov nepriateľa dva kilometre západne od Esztergomu. Na jednej zo železničných staníc palubný strelec gardový čatár Ivan Samsonovič Stricha (Стриха Иван Самсонович) zahliadol tri železničné transporty s parnými lokomotívami, vezúce prichádzajúce vojská nepriateľa k línii frontu. Paľbou zo svojho guľometu znefunkčnil 1 lokomotívu, za informácie oznámené cez rádiostanicu na PUŠA 


Dňa 03.01.1945 plnil gard. por. Ščukin Nikolaj Nikolajevič (Щукин Николай Николаевич), letec – pozorovateľ u 4. letky 48.GORAP dôležitú úlohu, počas ktorej objavil sklady leteckej munície v oblasti Bratislava. Počas svojho letu bol ostreľovaný silnou paľbou protilietadlového delostrelectva nepriateľa.  Skúsene dávajúc príkazy pilotovi k manévrovaniu umožnil dosiahnuť vynikajúce fotografovanie a splnenie zadanej bojovej úlohy.
V ten istý deň  iný letec 48.GORAP, gard. por. Zvorskij Anatolij Illarionovič (Зворский Анатолий Илларионович), letec – pozorovateľ, bol pri plnení bojovej úlohy prieskumu letísk nepriateľa v oblasti Zvolen dva krát napadnutý dvoma FW-190.  Vďaka hrdinskému odrážaniu útokov stíhačov a správnych príkazov k manévrovaniu pilotovi posádka vyviazla z boja so svojim Pe-3 nepoškodená a splnila úspešne úlohu. Získali pre veliteľstvo cenné a úplné podklady o nepriateľovi.  


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko