VVS: 24.12.1944

Dňa 24.12.1944 pokračovali letecké akcie v oblasti povodia rieky Ipeľ. 
Skupina desiatich Il-2 od 90.GŠAP bola v oblasti Chorad (pravd.Čaradice) napadnutá šiestimi nepriateľskými stíhačmi Fw-190. Dva z nich zovreli do kliešti lietadlo, na ktorom letel gard. desiatnik Romanovič Jegor Jefimovič (Романович Е. Е.), palubný strelec 90.GSAP, 4.GŠAD. Črepinou od projektilu Romanovič utrpel zranenie do nohy a nehladiac na to pokračoval streľbou zo svojho guľometu v odrážaní nepriateľa. Lietadlo sa s menším poškodením úspešne vrátilo na svoje letisko. Skupina zničila 6 tankov a spôsobila výbuch skladu s muníciou.   

Na konci dňa 90. GŠAP, zaznamenala dve straty lietadiel Iljušin Il-2. 
Udalosť popisuje aj letec 90.GŠAP Ljadskij Timofej Sergejevič vo svojom denníku:
"Dnes sa nevrátili moji letci Ljašenko a Fesenko. Skúsení a dobrí chlapci. Skupinu viedol Beregovoj. Lietali do „prekliateho údolia“. Ciele sa nachádzali za horou, kde ohnivou paľbou ihneď strieľa protilietadlové delostrelectvo, útočia stíhači. Naši stíhači ušli hore – Nemci to využili. Vidieť ako Nás „obránci“ chránia, bez zábran sa vzdiaľujú."
Pilot gard. podporučík Ljašenko Ivan Markovič (Ляшенко Иван Маркович), narodený 1918, a strelec gard. desiatnik Nefedov Nikolaj Illarionovič (Нефедов Николай Илларионович), narodený 1925, sa 24.12.1944 nevrátili z bojovej úlohy, z oblasti Lontov (Maďarsko) s lietadlom Il-2. Ich osud je neznámy, podľa Ljadského jeden člen posádky zostal na žive a mal padnúť do zajatia. 

Druhou stratou 90.GŠAP podľa Ljadského spomienok mal byť Il-2, ktorý pilotoval gard. poručík Fesenko Petr Konstantinovič (Фесенко Петр Константинович), narodený 1912. Fesenko podľa Ljadského sa vrátil k jednotke 03.01.1945. Podľa archívnych dokumentov sa dňa 06.01.1945 nevrátil z bojového letu v oblasti mesta Budapešť, padol do zajatia a pravdepodobne koncom vojny bol oslobodený.  

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; ЛЯДСКИЙ, Тимофей Сергеевич, 90- гв. шап, ЗАПИСКИ ИЗ ЛЁТНОГО ПЛАНШЕТА;


V priebehu bojovej činnosti šturmovikov 92.GŠAP dňa 24.12.1944 bola zaznamenaní strata jedného pilota a dvoch strelcov:   
Pilot gardový rotmajster Kovalev Ivan Grigorjevič (Ковалев Иван Григорьевич), narodený 1920, dňa 24.12.1944 zahynul pri vyplnení bojovej úlohy v oblasti Sakaloš (pozn. Ipeľský Sokolec). Lietadlo Il-2.

Gardový desiatnik Kicin Konstantin Dorofejevič (Кицин Константин Дорофеевич), narodený 1925, strelec 92.GŠAP, zahynul 24.12.1944 pri plnení bojovej úlohy v oblasti Sakaloš (pozn. Ipeľský Sokolec). Lietadlo Il -2. 

Gardový desiatnik Pičugin Georgij Nikolajevič (Пичугин Георгий Николаевич), narodený 1925, strelec 92. GŠAP, zahynul 24.12.1944 pri vyplnení bojovej úlohy v oblasti Sakološ (pozn. Ipeľský Sokolec) na lietadle Il-2.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko;


Ráno okolo 08:30 hod. na Štedrý deň priletelo päť sovietskych bombardérov a päť stíhačiek do oblasti Nitra – Cabaj Čápor. Na ceste zastihli kolónu vozotajcov maďar. vojakov. Pri ostreľovaní jeden vojak zahynul, dvaja boli ťažko ranení, dvaja ľahko. Usmrtených bolo 18 koní. Po nálete na kolónu prileteli lietadlá nad obec Cabaj-Čápor, ktorú najprv ostreľovali palubnými zbraňami. Bombardéry zhodili päť 50 kg bômb  a asi 300 ľahších 10-20 kg. V Cabaji poškodili rímskokatolícky kostol a 15 obytných domov. V Čápore poškodili 14 obytných domov aj s hosp. stavaniami. Zahynuli dve civilné osoby, päť bolo ťažko ranených, štyri ľahko. Nálet bol vykonaný práve v čase, keď sa ľudia schádzali do kostola a trval 10 minút.

Zdroj: Košovan Š., Vontorčík E.A.: Nitra Slovenské Coventry?, Effeta, 2005;


Dňa 24.12.1944 formácia 453. BAP v sile letky, obdržala úlohu útočiť na ustupujúceho nepriateľa na preprave cez rieku Dunaj a zničiť komunikačný most cez rieku Dunaj pri Estergome. Letku viedol pilot kapitán Lozovenko I.CH. (Лозовенко И.Х.). Napriek silnej obrannej paľbe protilietadlového delostrelectva nepriateľa, deviatka lietadiel dosiahla tri priame zásahy na most. Vyznamenali sa najmä veliteľ letky Lozovenko I.CH., veliteľ roja  nadporučík Kočanov V.G. (Кочанов В.Г.), pilot poručík Frolov A.P. (Фролов А.П.), navigátor roja  Žmajev A.N. (Жмаэв А.Н.) a navigátor Pčelincev A.M.  (Пчелинцев А.М.)


Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko

Dňa 24.12.1944 nadporučík Ivančenko Klim Klimovič (Иванченко Клим Климович), pilot a veliteľ roja 235.ŠAP, 264.ŠAD plniac bojovú úlohu v oblasti Krupina, bol pred vybraním útoku napadnutý dvoma Me 109. Svojím manévrovaním však dal možnosť palubnému strelcovi menom Pavlov viesť presnú paľbu na nepriateľských stíhačov, výsledkom čoho zostrelil jeden Me 109. Zasiahnuté bolo aj lietadlo Ivančenka. Pilot vyviedol poškodené lietadlo zo strmhlavého letu a prízemným letom letel domov, kde uskutočnil pristátie na svojom letisku.  

Pri plnení bojovej úlohy v oblasti Krupina počas príletu k cieľu, skupinu 12 Il-2 235.ŠAP stretlo 16 stíhačov nepriateľa typu Bf 109 a Fw 190. Lietadlo so strelcom čatár Viktor Nikolajevič Agafonovom (Агафонов Виктор Николаевич) bolo napadnuté dvomi Fw 190. Nezľaknúc sa, ihneď informoval pilota a odrazil tri útoky nepriateľských stíhačov. Splniac bojovú úlohu posádky sa v poriadku vrátili na svoje letisko.


V ten  istý deň 11 lietadiel Il-2 od sesterského 451.ŠAP, 264.ŠAD útočilo na delostrelecké a mínometné pozície na planine lesa v oblasti Želiezovce. Pri prílete k cieľu podporučík Degarev Alexandr Sergejevič (Дегарев А.С.) zbadal zamaskované nepriateľské batérie a pri prvom útoku priamym zhodením bômb zničil tri postavenia stredného kalibru a svojou kanónovo - guľometnou paľbou zničil dva automobily.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko; G. Horvath; 


Gard. poručík Dudin Jakov Ivanovič (Дудин Яков Иванович) letel v skupine troch Jak-1 a troch Jak-9 patriacich pilot 151.GIAP, 13.GIAD. Ich úlohou bolo krýť pozemné vojská v oblasti Ipeľský Sokolec, Šahy, Santovka, Oros. Skupina zviedla aktívny boj so šiestimi lietadlami nepriateľa Fw 190. V tomto boji veliteľ dvojice gardový nadporučík V.P. Torubalko zostrelil jeden Fw 190, zatiaľ čo gardový poručík Dudin, jeho dvojka, mu zabezpečil víťazstvo skúseným a nepretržitým krytím. Zostrelený Fw 190 dopadol 3-5 kilometrov západne od Vrábiel. Víťazstvo potvrdili gard. podporučík Kozlov a gard. podporučík Bondarenko.
Torubalko
Zdroje: М. Ю. Быков - "Победы сталинских соколов".  Изд. "ЯУЗА - ЭКСМО"; CAMO, Podolsk, Rusko;
Dňa 24.12.1944 zaútočil 525.ŠAP, 227.ŠAD na delostrelecké pozície a sústredenia vojsk nepriateľa v oblasti Bidovce. Podporučík Titov Michail Vasiľjevič (Титов, М.В), pilot Il-2 zničil do 10 vojakov a dôstojníkov, umlčal dve pozície protilietadlového delostrelectva s obsluhou. Za vzorné splnenie bojovej úlohy mu bolo vyslovené poďakovanie od veliteľa zboru.


Sesterský 637.ŠAP, 227.ŠAD útočil taktiež na cielev oblasti Bidovce. Rotný Lazarev Alexandr Alexandrovič (Лазарев А.А.), strelec Il-2 v čase útoku na predný okraj nepriateľskej obrany zbadal sústredenie živej sily nepriateľa. Pri vyberaní lietadla zo strmhlvého útoku zahájil paľbu zo svojho guľometu a zničil pritom do 10 vojakov a dôstojníkov nepriateľa a ukázal tak cieľ veliteľovi posádky.
Časť 637.ŠAP letela len priezkum do oblasti obsadenej neprieeľom. Jendou z posádok bola aj posádka veliteľa roja nadporučíka Ochrimenko Ivan Afonasjevič (Охрименко И.А.). Vo dvojici lietal na prieskum v zlých poveternostných podmienkach v oblasti Svinica, objavil delostrelecké pozície, atakoval ich zhodenými bombami a streľbou z palubných zbraní. Výsledkom jeho dvojice boli zničené dve delá a do 6 vojakov a dôstojníkov ich obsluhy.



Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Dňa 24.12.1944 podp. Kuzmin Viktor Fedorovič (Кузьмин Виктор Федорович), šturman roja 260.BAP, 17.LA, plnil bojovú úlohu bombardovania železničnej stanice východne mesta Komárno. V zložitých a ťažkých podmienkach spôsobených paľbou protilietadlového delostrelectva nepriateľa, úlohu splnil vynikajúco. Zničené boli do 3 tanky, 8 vagónov a poškodená železničná trať.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


Osem lietadiel Il-2, patriacich tretej letke 131.GŠAP, ktorej velil gard. nadporučík M.J. Nikitin, plnila úlohu likvidácie živej sily a techniky nepriateľa v oblasti Esztergom. Počas príletu k cieľu bola skupina ostreľovaná prudkou protilietadlovou paľbou. Počas vyberania prvého útoku rotný  Alexej Nikolajevič Božanov (Бoжанов Алексей Николаевич) nachádzajúci sa v lietadle veliteľa druhej štvorice šturmovikov zahliadol na komunikácii severne od Esztergomu pohybujúce sa tri autokolóny. Cez SPU dal príkaz pilotovi „zatočiť doľava“ a z guľometu 4-mi dávkami zapálil jeden automobil a pri opakovanom útoku zahliadol, ako po veliteľovi skupiny vedie paľbu batéria protilietadlového guľometu. Zahájil naň paľbu zo svojho guľometu a umlčal ho.

Strelec gardový rotný Andrej Gavrilovič Prokopjev (Прокопьев Андрей Гаврилович) identifikoval zdroj obrannej protilietadlovej paľby zo západného okraja lesa a tromi dlhými dávkami umlčal paľbu batérii. Počas vyberania druhého útoku Prokopjev zahliadol sústredenie do dvoch oddielov vojakov a dôstojníkov nepriateľa. Tromi presnými dávkami zlikvidoval do 13 vojakov a dôstojníkov.


Dňa 24.12.1944 gard.major Petrov Jemeľjan Nazarovič (Петров Емельян Назарович), pilot šturman 132.GŠAP, pri bojovom lete k odrazeniu tankového útoku nepriateľa v oblasti Parkaň, počas príletu k cieľu skupina sa stretla s 8 stíhačmi Fw-190. Vedúc boj so stíhačmi v priebehu 10 minút gardový major Petrov vyšiel na cieľ a úspešne splnil bojovú úlohu.

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko


24.12.1944 kapitán Ivaščenko Vasilij Alexandrovič (Иващенко Василий Александрович), letec-pozorovateľ 511.ORAP prieskumom/umiestnenia letectva nepriateľa objavil na letisku Vesprem 35 lietadiel, Papa – 80 lietadiel, Gyor – 40 lietadiel, Komárno 5 stíhačiek.