VVS: 13.11.1944

Z stíhacieho 10.IAK sa na bojovej činnosti dňa 13.11.1944 podieľali len piloti 15.GIAD. Letci 10.GIAD sa venovali takzvanou "učebno-bojovou" prípravou.
Tridsaťtri lietadiel La-5 od 15.GIAD uskutočnilo počas dňa 94 vzletov. V skupinách dvoch až šiestich lietadiel likvidovali živú silu nepriateľa a bojovú techniku na komunikáciách v smere Úbrež, Čepeľ, Bánovce, Michalovce, Sátoraljaújhely a viedli prieskum v smeroch Snina, Humenné, Čemerné, Trebišov, Sátoraljaújhely, Čepeľ. Počas týchto akcií zničili 23 automobilov a 17 povozov s nákladom. Zasiahli aj jeden sklad munície.

Dvadsaťšesť letov bolo uskutočnených na podporu šturmovikov Il-2 od 227.ŠAD. Tie boli aktívne na viacerých miestach na Ukrajinsko Slovenskej hranici.Ničili živú silu a techniku nepriateľa v miestach Galoč, Čop, Batfa, Komárovce, Vel. Selemence, Surty, Strane, a taktiež viedli prieskum vojsk nepriateľa v oblastiach komunikácii: Batfa, Čepeľ, Komarovce – Čop. Posádky uskutočnili 106 bojových vzletov a výsledkom operácii bolo zabitých a zničených: tri tanky, tri obrnené transportéry, 14 automobilov, 12 delost. postavení, štyri mínomety, 12 stanovísk ZA a MZA, desať povozov a bolo založených 13 ohnísk požiarov. V meste Čop spôsobili štyri veľké výbuchy a zabili do 100 nepriateľských vojakov. 

V 12:10 hod. moskovského času bol počas útoku v oblasti cieľa napadnutý dvojicou Fw-190 Il-2 od 637.ŠAP s posádkou pilot podp. Gega Alexander Y. (Гега Александр Яковлевич) a šturman podp. Peter V. Mikheev (Михеев Петр Васильевич). Nepriatelia boli odrazení streľbou palubného strelca. Zranený pilot však musel uskutočniť núdzové pristátie v oblasti Slemenci. Lietadlo bolo neskôr opravené.

O 13:40 hod. moskovského času letela na prieskum do oblasti Velké Slemence na Slovenskom pohraničí posádka 208.ŠAP v zložení pilot por. Belousov Nikolaj Sergejevič (Белоусов Николай Сергеевич) a strelec rot. Šuster Vladimir Leonidovič (Шустер Владимир Леонидович). Pri oblete cieľa za účelom dobrého rozpoznania objektov lietadlo Il-2 č.182202 zasiahla protilietadlová paľba. Pilot bol vážne zranený, a šturman zahynul. Lietadlo zhorelo asi 5 km od obce Ptrukša.

Tretou akciou, počas ktorej zaznamenala 227.ŠAD dve straty bola akcia, ktorá sa uskutočnila okolo 16:25 hod. moskovského času. Pätica Il-2 od 525.ŠAP útočila z výšky 600 až 200 metrov na pozície nepriatela v meste Čop. Mesto bolo bránené protilietadlovými postaveniami. Ich obeťami sa stali hneď dva stroje Il-2.
Pilot por. Nikolai L. Jacenko (Яценко Николай Леонтьевич), zástupca veliteľa letky 525.ŠAP a palubný strelec rotm. Alexander I. Šibajkin (Шибайкин Александр Иванович) boli pri plnení bojovej úlohy počas útoku na zoskupenie tankov, samochodných diel a automobilov v oblasti záp. Čopu, v čase vychádzania zo strmhlavého útoku zasiahnutí niekoľkými priamymi zásahmi od protilietadlovej paľby a aj od tankov, na ktoré útočili. Horiace lietadlo Il-2 č.303505 dopadlo na zem v oblasti západne od cieľa. Pilot a palubný strelec zhoreli.
Druhou nešťastnou posádkou boli pilot podp. Medvedev Alexandr Jevdokimovič (Медведев Александр Евдокимович) a strelec čat. Počujev Ivan Michajlovič (Почуев Иван Михайлович), ktorí sa nevrátili z bojovej úlohy. Boli zostrelení protilietadlovou paľbou nad cieľom. Ich stroj Il-2 č. 9547 s motorom 254566 dopadol v oblasti cieľa, asi 100 metrov od dnešnej Slovensko-Ukrajinskej hranice, v katastri obce Černá. Obaja letci zahynuli.  zhorelo.  
V roku 1994 uskutočnilo pár nadšencov výpravu do týchto miest a vyzdvihli trosky stroja. Najväčším nálezom bol motor s číslom, podľa ktorého sa podarilo o dvadsať rokov neskôr identifikovať lietadlo a jeho posádku. V jame sa našli aj kostrové pozostatky letcov.

F. Štellár pri vyzdvihnutom vrtulovom náboji a liste v roku 1994.

Časť motora s jasne vyrazeným číslom.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; denník 10.IAK; denník 227.ŠAD; F. Štellár; G. Horváth; R. Frajt;