USAAF: 26.03.1945

V pondelok 26. marca 1945 sa uskutočnilo posledné zaznamenané pôsobenie Amerických vzdušných síl na Slovensku. Cieľmi viac ako 500 bombardérov B-17 a B-24, so stíhacím doprovodom, sa stali zoraďovacie stanice v mestách Wiener-Neustadt, Strasshof, Bruck an der Leitha a Neunkirchen v Rakúsku, Szombathely v Maďarsku a Bratislave-Rači na Slovensku.
Dňa 25. marca 1945 začala Bratislavsko-Brnenská operácia červenej armády. Táto informácia má súvis so spomenutým útokom Američanov, nakoľko ich rozviedka zistila vysoké koncentrácie vojsk a techniky nepriateľa na železničných bodoch v Bratislave. Nemecké vojská jednak ustupovaly cez tento významný železničný uzol smer Viedeň, a taktiež opačným smerom prúdili posily a zásoby pre frontové jednotky, ktoré sa ocitli pod silnejúcim tlakom červenej armády. Americké bombardovanie Bratislavy nebolo priamou podporou sovietskej ofenzívy, a prebehlo len na základe vyhodnotenia situácie a možnosti a potreby napadnúť koncentráciu vojsk nepriateľa.
Na Bratislavu bolo v tento marcový deň vyslaných 122 bombardérov B-24 od 55. bombardovacieho krídla s doprovodom 50 stíhačiek P-38, ktoré zabezpečovali skupine krytie počas celého letu. Nad Bratislavu sa dostavilo „len“ 60 bombardérov B-24 patriacich 464. a 485. bombardovacej skupine. Medzi 13:21 až 14:02 hod. zhodili vizuálne na cieľ 133,72 ton bômb. Fotoprieskum odhalil 60 až 70 zásahov na stanici v oblasti opravárenských dielní a ďalších 20 až 30 kráterov po bombách na východnom konci depa. 40 až 50 bômb dopadlo na juhovýchode cieľovej oblasti, kde spôsobili požiar. Hlavná tiaž bômb dopadla od východu na západnú časť stanice. Všetky trate boli dočasne blokované množstvom kráterov. Z celkového počtu asi 600 vagónov bolo približne 100 nákladných vagónov zničených alebo poškodených. V oblasti cieľa vzniklo niekoľko požiarov. Stanica bola podľa odhadu americkej rozviedky na 70% vyradená z prevádzky. Neboli poškodené dielne a depo na západe stanice, avšak bola zablokovaná komunikácia medzi hlavnou traťou a týmito objektmi. Vážne poškodenie však zaznamenala zástavba situovaná na sever od stanice. Šesť bômb dopadlo na severe, tri na severovýchode.
Bolo zničených 11 domov, staničná budova, celé koľajisko zriaďovacej stanice, 8 vodných studní, veľký počet nákladných vozňov väčšinou s muníciou, ktoré zničil požiar
Za obeť padlo 10 civilistov (p. Baťová, Baťa, ich vnučka (vnuk?), Čamaj, Husarovič, Diviak, Križka (Kiška?), Karvašová, Karvaš, Rolleová (Rolerová?)) a 16 nemeckých vojakov a desiatky zajatcov, ktorí zahynuli v železničných vozňoch a veľkej bombovej jame, ktorá vznikla po prvej vlne náletu za Šúrskou ulicou.
Pán Eduard Wenzl spomínal:
„Pracoval som ako traťový robotník u Traťmajstrovského úseku Bratislava – Zriaďovacia stanica Rendez v mesiaci marec 1945, kde sme boli zapožičaní, pätnásti zamestnanci do Pobočného rušňového depa na skladanie uhlia do Figúr (zásobníkov uhlia) pre parné rušne. Každý deň nás doobeda okolo desiatej hodiny z práce vyrušila siréna oznamujúca prelet anglo-amerických lietadiel. Parné rušne z Depa a vlaky odišli do Rače (do Záresu pri BEZke). Zamestnancov odviezla pripravená súprava osobných vozňov rovnako do Záresu, aby sa rozišli do vinohradov. Ja som sa vždy zdržiaval v našom dome. Aj 26.3.1945 som prišiel počas poplachu domov. Mojej mame som dohováral, prečo dnes nešla so súpravou do Rače. Odpovedala mi, že každý deň nás len strašia. Keď v rádiu hlásili, že lietadlá od Nitry smerujú na Bratislavu, odišla k susedom Svitkom do pivnice. Ja som s bratom Rudom zostal doma. Pozerali sme sa na lietadlá prilietavajúce od Svätého Jura, keď sme zbadali pod lietadlami čierne mračno (ako roj včiel) zakričal som na brata, aby si rýchlo ľahol na zem, lebo nás bombardujú. Padali bomby a tlak vzduchu nás hádzal z miesta na miesto, čo bol veľmi nepríjemný tlak na žalúdok a uši. Po ukončení výbuchov bômb bolo všade veľa prachu. Zistil som, že máme rozbité všetky okná a dvere vylámané zo zárubní. Vyšiel som na ulicu, kde som sa stretol s mamou. Povedal mi, že u susedov Svitkov v pivnici (asi 3 x 3 metre) to bol ohlušujúci zážitok. Mame som povedal, že idem na stanicu, lebo tam začali horieť vozne so slamou. S inými chlapmi sme začali vagóny rozvesovať a od horiacich roztláčať. Ani som nezbadal, že ľudia s ktorými sme vozne roztláčali zasa utiekli, lebo išiel ďalší roj bombardovacích lietadiel smerom od Ivánky a Bernolákova. Utekal som aj ja do ulice k nášmu domu. Pud sebazáchovy mi ale hovoril, aby som utekal proti smeru prilietavajúcich lietadiel cez role. Keď som počul a videl prvé výbuchy bômb, ľahol som si do vyoranej brázdy a za chvíľu som utekal ďalej. Zastavil som sa v poli (dnes sú tam obchody NAY a KONRAD). Asi po hodine, keď ma opustil strach som sa vrátil domov. Tam ma privítala spúšť v podobe rozbombardovaného domu susedov Svitkovcov, Boršových, Tuscherových a mnoho kráterov od bomb okolo nášho domu. V dome už bola moja mama a brat Rudo. Povedali mi, aby som sa išiel pozrieť cez záhradku, že sú tam zabití susedia Baťoví. Pán Baťa bol vyhodený na strome, pani Baťová ležala pri drôtenom plote, vedľa nej ich vnúča a kúsok vedľa pani Rollerová. Ich malý kryt v záhradke dostal plný zásah. Potom sme s bratom a mamou pomocou dosák a latiek zatĺkli okná a dvere a odišli sme do Rače k rodine Cíchovej, kde sme našli dočasný domov. Ďalšie dni som dokonalejšie zaistil okná a dvere nášho domu. Z Rače sme sa vrátili až 5. mája 1945. Dosky na dverách boli odtrhnuté a byt čiastočne vykradnutý“.
   
Zdroje: NARA; internet: http://www.racan.sk/2010/01/rendez.html; SNA; 
Ako prvá zaútočila na Bratislavu 485. bombardovacia skupina, ktorá vzlietla na svoju 167-mu misiu. Časukáže, že do konca vojny jej posádky odletia „už len“ dvadsať akcií. Maj. Pruitt viedol formáciu 26 bombardérov B-24, ktoré vzlietli o 09:05 hod. z letiska Venossa, na operáciu namierenú proti železničnej stanici v Bratislave-Rači. Dvadsiaty siedmy stroj mal nehodu na dráhe a tak sa štart a formovanie všetkých strojov skupiny natiahli. O hodinu vzlietlo ďalších päť strojov, ktoré doplnili formáciu. Bombardéry úspešne našli cieľ a ako prvá skupina naň o 13:21 hod. zhodili 62 ton bômb.
Vo formácii 830. bombardovacej perute letel 1st Lt. George Manuel a jeho posádka na stroji B-24L-15-FO 44-49930.

1st Lt.                     George M. Manuel                                P                             POW
2nd Lt.                    Vernon P. Lovejoy                                CP                          POW
2nd Lt.                    Richard A. Labarron                             N                            KIA
Capt.                       Victor Vergara                                        B                            POW
Cpl.                         John J. Brennan Jr.                                B/T                        POW
Cpl.                         Raymond R. Haden                               R/W                      POW
Cpl.                         Rupert E. Hazen                                    N/G                        POW
Cpl.                         George F. Raidel                                   T/G                         POW
S/Sgt.                      Chester E. Konkolewski                       R/O                       POW
T/Sgt.                      Rolland E. Roller                                    U/T                      POW

„Dva granáty flaku explodovali medzi vedúcim stojom a strojom 930. Šrapnely preťali káble riadenia a zasiahli motory č. 3 a 4 na stroji č. 930.“ Spomína Major Pruitt, vedúci formácie. „Okamžite po odhodení bômb sa stroj 930 vzdialil doľava, strácal výšku a smeroval na východ. Niekoľko minút neskôr stíhací doprovod rádiom oznámil pozorovanie deviatich padákov pochádzajúcich z B-24 s dvoma poškodenými motormi."
Podarilo sa nám vystopovať a kontaktovať niekoľkých členov posádky, avšak iba spomienky horného strelca Rolanda E. Rollera podávajú ucelený pohľad na posledné chvíle bombardéru a jeho posádky:
"Leteli sme vo výške asi 7500 metrov, keď náš bombardér zasiahol flak a vyradil dva motory. Bolo asi 12:30 hod. Krátko na to nás zasiahol ďalší granát na pravej strane a vyradil hydrauliku, poškodil palivové rozvody a elektrickú rozvodnú skriňu nachádzajúcu sa v spodnej časti lietadla. Tento zásah nás vážne ochromil a bombardér sa len sťažka držal vo vzduchu. Tretí zásah poškodil riadenie druhého pilota a ovládanie motorov.
V tom istom čase, ako sme dostávali zásahy leteli piloti George Manuel a Paul Lovejoy nad cieľom a úspešne sme odbombardovali.
Ako náš stroj strácal výšku, piloti zamierili na východ s nádejou, že dosiahneme ruské línie a pristaneme alebo vyskočíme na spojencami ovládanom území.
Lt. Manuel mi povedal, aby som sa uistil že všetci počuli jeho oznam cez interkom že sa vyskakuje na padákoch keď sa rozozvučí poplachový zvonec. Prešiel som celú palubu a videl ako si všetci nasadzujú padáky, čo bol jasný znak že počuli. Potom som si pripol padák aj ja, a čakal pri bombovnici na povel.
George rozozvučal zvon a Vergara vyskočil ako prvý. Potom sa objavil druhý pilot. Tesne pred tým ako skočil, som mu ponúkol plechovku piva. Vyhodil ju von so slovami “Na to nemám teraz čas“, a vyskočil. Nikdy som sa nezamyslel nad tým, kto alebo čo dorazilo na zem skôr...
Po rokoch mi však Paul povedal, že iné posádky ma považovali za najpokojnejšieho a najflegmatickejšieho z posádky (iba pre tú ponúknutú plechovku piva).
Paula som nasledoval v okamihu, keď sa pilot Manuel dostával zo svojej sedačky.    Ako som padal vzduchom voľným pádom, spozoroval som niekoľko dier v mojom padáku. Pozrel som dolu a uvidel, že pristávam na poli plnom vojakov, ktorí na mňa strieľali. Odhodil som svoju pištoľ, aby si nemysleli že ich chcem napadnúť.
Keď som pristál, prepadol som cez konáre stromu a poranil si nohu. Na zemi som sa ešte nadovšetko vyváľal v blate. Takéhoto ufúľaného ma našli Nemeckí vojaci. Naviac sa mi prederavil balíček so značkovačom a tak moje vlasy a oblečenie boli celé od zeleného prášku.
Vzali ma do neďalekého domu, kde ma vyzliekli donaha a prehľadali. Žena v dome mi ponúkla chlieb a mlieko, avšak ja som sa bál to prijať. Neskôr som to oľutoval, pretože som nič poriadne nejedol nasledujúcich dvanásť dní.
Keď Paul Lovejoy pristával, narazil taktiež do stromu a konár mu vyrazil niekoľko zubov a Paul padol do bezvedomia.
Nasledujúci deň nás piatich vzali do kostola, kde sme počkali na zvyšok našej posádky. Potom oddelili dôstojníkov od poddôstojníkov a pre nás začal dvojtýždňový pochod do Norimberku.“ Letcov ešte zastihol pochod z Norimberku do Stalag Luft III A v Moosburgu.
Záhadou ostáva osud 2nd Lt. Richard A. La Barrona. Jeho meno je uvedené na pamätnej tabuli pohrešovaných v Epinal (Vosges) na Americkom cintoríne vo Francúzsku. Pravdepodobne sa jeho telo nikdy nenašlo...
Taktiež osud bombardéru nie je presne známy. Podľa posledných zistení sa stroj zrútil niekde južne od mesta Levice. Koncom marca však juhozápadným Slovenskom prechádzal front a preto sa žiadne hlásenia ani iné informácie nedochovali a obyvateľstvo je tiež neisté v spomienkach.
Posádka Lt. Manuela.
B-24 od 485.BG s označením "biele O"
LaBarron, fotografia z 8mm filmu R. Rollera
Posádka Lt. Manuela.

Ako druhá skupina bombardérov sa nad Bratislavu dostavili stroje 464.BG. Počas útoku na zoraďovaciu stanicu v Bratislave, ktorý prebehol tesne po druhej hodine popoludní,  bol zasiahnutý protilietadlovou paľbou do oblasti bombovnice stroj B-24L-1-FO 44-49194 "Bonnie Annie Laurie" od 464.BG / 778.BS zo základne Pantanella. Capt. Walter Steves sa za pomoci druhého pilota Maj. Harry S. Wilsona snažil horiaci stroj udržať v rovnomernom lete s klesaním 45 stupňov kým posádka, v zložení navigátor 1st Lt. Robert H. Johnston, predný strelec a navigátor 1st Lt. Gerald W. Black, bombometčík 1st Lt. Thomas F. Brown Jr., radarový navigátor 1st Lt. Peter K. Wilson, rádio operátor T/Sgt. Talmadge P. Callison, a strelci T/Sgt. George P. Lawson, pravý bočný strelec S/Sgt. William W. Skinner, zadný strelec S/Sgt. Elmer A. Buffo a ľavý bočný strelec S/Sgt. Roland H. Hiatt neopustí palubu. Potom obaja taktiež úspešne vyskočili na padákoch. Počas dopadu si William Skinner zlomil nohu a bol odvezený do nemocnice. Druhý pilot Wilson je po dopade vedený ako mŕtvy bez bližšieho určenia príčiny smrti. Jeho meno je uvedené na pamätnej tabuli na americkom cintoríne v meste Epinal vo Francúzsku. Horiaci stroj s označením “White T” dopadol pri obci Zellendorf v Rakúsku.


Zdroje: Schneider S.: „Missions by the Numbers“, 485.BG Assn, 2002, pp. 161-162; NARA, MACR 13196; R. Roller, emails to P. Kaššák (2002-2005); LaBarron family;