VVS: 21.12.1944

Dňa 21.12.1944 bombardovali stroje A-20 od 5. leteckej armády, 218. divízie a 452. bombardovacieho pluku zhromaždenie vojsk a techniky nepriateľa na železničnej stanici v meste Detva. V dôsledku náletu vzplanulo v cieľovej oblasti päť väčších požiarov.
Kapitán Carev A.V. (Царев А.В.), veliteľ letky 452.BAP so samostatne letiacou posádkou uskutočnil prieskum postupu vojsk a techniky nepriateľa s následným bombardovaním železničnej stanice a miesta Detva. Po bombardovaní železničnej stanice posádka zaznamenala výbuch ohromnej sily.   

Formácia 452.BAP v zostave deviatich lietadiel bombardovala postavenia živej sily a techniky nepriateľa v meste Želiezovce. Bombardovaním boli spôsobené dve ohniská požiarov a päť zásahov na budovy. Vynikajúce splnenie úlohy bolo potvrdené fotografiami.

Pri plnení bojovej úlohy bolo jedno lietadlo A-20J Boston pravdepodobne sériového čísla 42-54013 zostrelené protilietadlovou paľbou v oblasti 3 kilometre východne od obce Sakalaš (Ipeľský Sokolec). Stroj sa rozpadol vo vzduchu. Posádke 452.BAP v zložení pilot, veliteľ letky, kapitán Valentin Vasiljevič Zinin (Зинин Валентин Васильевич), navigátor (letovod) letky, poručík Arkady Grigorjevič Isupov (Исупов Аркадий Григорьевич), palubný strelec – radista, rotník Kuzjma Vasiljevič Rjabčikov (Рябчиков Кузьма Васильевич) a palubný strelec st.lt. Ivan Grigorjevič Bobrov (Бобров Иван Григорьевич) sa podarilo vyskočiť na padákoch a dosadli v neutrálnej zóne. Pilot a strelec skončili v nemocnici. 

Lietadlá 48.BAP bombardovali uzol odporu v obci Vozokany na Hrone. Boli zaznamenané veľké výbuchy a rozsiahle ohniská požiarov. V spolupráci s pozemnými vojskami sa podarilo zneškodniť obranu nepriateľa na tomto úseku. 



Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko; Gabor Horvath


Dňa 21.12.1944 dosiahli zostrel letci VVS:
Gard.nadp. Maľcev Konstantin Saveľjevič (Мальцев Константин Савельевич), pilot a zástupca veliteľa letky 177.GIAP, 14.GIAD sa zúčastnil krytia bojovej skupiny pozemných vojsk. V priestore nad obcou Salka sa zúčastnil vzdušného boja, v ktorom samostatne zostrelil 1 Fw-190. Lietadlo zostrelené 10 km.západne Soľnok (podľa Bykova loklaita Západne obce Salka). Zostrel mu potvrdili gard. podp. Malychin a gard. podp. Borisov.  

Vydrigan N. Z.(Выдриган Николай Захарович Выдриган)  31.GIAP   1x Ме 109 – Šahy 
Vydrigan N.Z.
Maľcev K.S.
Dňa 21.12.1944 dosiahol zostrel aj gard. vojak Valujev Vasilij Vasiljevič (Валуев В. В.) od 179.GIAP. V oblasti obce Zalaba vo vzdušnom boji šiestich La-7 proti štyrom Fw-190 samostatne zostrelil jeden Fw-190. Zostrel potvrdili zástupca veliteľa letky gardový kapitán Amelin, gardoví podporučíci Ivanov, Charlamov.

 Zdroj: М. Ю. Быкова - "Победы сталинских соколов".  Изд. "ЯУЗА - ЭКСМО"



Dňa 21.12.1944 podporučík  Michail Timofejevič Ponomarev (Пономарев Михаил Тимофеевич), pilot 179.IAP, 331.IAD, pri sprevádzaní 16 Il-2 do oblasti Lanov – Kubáňovo v skupine ôsmych Jak-1. V oblasti cieľa boli napadnutí 8-mimi Bf 109. Dvojica messerschmittov sa pokúšala zdola a zozadu zaútočiť na šturmovikov. Nadporučík Bočarov vydal rozkaz podporučíkovi Ponomarevovi „do útoku“ a sám pikovaním dobehol nepriateľského stíhača a krátkou dávkou zostrelil jeden Bf 109 zo vzdialenosti 15-20 metrov. V čase útoku zo strany slnka sa pokúšala zaútočiť na nadporučíka Bočarova druhá dvojica Bf 109, podporučík Ponomarev ihneď zbadal nebezpečenstvo a rútil sa k odrazeniu útoku a  zabránil tak útoku dvojice neprieateľov.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 
Bombardovanie Martina sovietskymi lietadlami. Zasiahnutá bola Oblastná nemocnica v Martine. (Zatiaľ info o 2 usmrtených osobách - vedúci primár detského oddelenia MUDr. L. Murtin, Ján Šikura zahynul na následky začiatkom roka 1945)

Zdroj: Internet
Medzi 22:30 a 22:45 hod. sovietske lietadlá urobili nálet na obec Veľké Zálužie (Ujlak), kde zhodili celkom 11 bômb. Deväť bômb spadlo do dvorov, na domy a hospodárske stavania, dve bomby nevybuchli. 
     
Zdroj: Nitra Slovenské Coventry? Štefan Košovan 


Dňa 21.12.1944 podporučík Chajretdinov Rašid Nigmatulovič (Хайретдинов Р. Н.), pilot 235.ŠAP, vzlietol s Il-2 na bojovú úlohu k útoku na živú silu a techniku nepriateľa v oblasti Vámosmikola, obec ležiacu tesne na hraniciach Maďarska so Slovenskom. Chajretdinov uskutočnil dva útoky, výsledkom ktorých bolo umlčanie jednej protilietadlovej batérie a zničenie štyroch automobilov s vojenským nákladom a do 10 nepriateľských vojakov.

Sesterský 451.ŠAP uskutočnil útoky v oblasti obcí Bíňa a Kamenín. Skupina Il-2 od 451.ŠAP bola navedená na železničnú stanicu Bíňa. Pri útoku na železničnú stanicu viedlo nepriateľské protilietadlové delostrelectvo prudkú paľbu.  Podporučík Studenov Anatolij Nikolajevič (Студенов А. Н.) vzorovo manévrujúc v oblasti protilietadlovej paľby viedol presnú streľbu. Spolu so skupinou zhodil bomby a zasiahol cieľ.
Poručík Peščenko Andrej Semenovič (Пещенко А.С.), pilot a veliteľ roja 451.ŠAP útočil na železničné siete nepriateľa v oblasti Kamendin (Kamenín). Pri prílete k cieľu zahájil nepriateľ silnú obrannú protilietadlovú paľbu. Vzorovo manévrujúci Peščenko kanónovo – guľometnou streľbou umlčal tri protilietadlové batérie a následne letiac v kruhu opakovane bombardoval a útočil na železničné súpravy na stanici. Uskutočnil tri útoky na cieľ a zničil do 25 vagónov a do 10 automobilov. Splniac úlohu bez strát priviedol skupinu na svoje letisko.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 


Dňa 21.12.1944 gardový čatár  Ivan Samsonovič Stricha(Стриха Иван Самсонович), strelec 132.GŠAP, pôsobil v skupine 8 Il-2 veliteľa gardového majora Tuzova. V oblasti mesta Esztergom sa skupina dostala do oblasti prudkej protilietadlovej paľby nepriateľa. Gardový čatár Stricha zahliadol rozmiestnenie protilietadlových batérii nepriateľa a paľbou zo svojho guľometu umlčal paľbu dvoch protilietadlových kanónov a umožnil tak pilotovi vyletieť z oblasti protilietadlovej paľby.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 



Dňa 21.12.1944 skupina šiestich lietadiel Il-2 od 637.ŠAP, 227.ŠAD, ktorú viedol poručík Jevtigin uskutočnila útok na tanky a automobily nepriateľa v oblasti Čaňa. Po splnení úlohy nad cieľom bola skupina napadnutá dvojicou Fw-190. Strelec rotný Titov Fedor Antonovič (Титов Ф.А.) odrážajúc útoky nepriateľských lietadiel zo svojho guľometu nedal možnosť stíhačom priblížiť sa na dosah k lietadlám.


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; 



Dňa 21.12.1944 pilot poručík Protasov Jevgenij Valentinovič (Протасов Евгений Валентинович) a pozorovateľ poručík Sadykov Chakim Sultanovič (Садыков Хаким Султанович), posádka 511.ORAP, fotografovaním objavili: na stanici Komárno 10 súprav, na stanici Komárom 30 súprav do 1300 vagónov a 13 parných lokomotív, na rieke Dunaj v oblasti Komárno 70 bárk, letisku Čakvar 27 lietadiel, na stanici Topoľčany 3 súpravy, na stanici Nitra 4 súpravy a vizuálne zaznamenali pohyb autokolóny do 80 automobilov z Lučenca na Šalgo-Tarjan.


Druhá posádka 511.ORAP s pozorovateľom kapitánom Ivaščenko Vasilij Alexandrovič (Иващенко Василий Александрович) vizuálnym prieskumom objavila: na komunikácii Esztergom – Budapešť pohyb do 80 automobilov, Želiezovce – Esztergom do 120 automobilov, Kozárovce – Brehy do 115 automobilov, a taktiež počas tohto letu odfotografoval časť obrannej línie na rieke Hron v časti: Esztergom – sv.Benedik (Hronský Beňadik). Po dešifrovaní snímkov bolo objavených: 210 automobilov v pohybe a na mieste, na železničných staniciach: 6 súprav, 200 vagónov, na rieke Dunaj 3 parníky a 2 člny, na letisku Esztergom 8 lietadiel. 


kapitán Ivaščenko Vasilij Alexandrovič 

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;