VVS: 16.01.1945

Dňa 16.01.1945 gard. poručík Tabakov Ivan Nikitovič (Табаков И. Н.) od 150.GIAP, vykonával spolu s troma spolubojovníkmi vzdušné krytie pozemným vojskám a preprave cez rieku Hron v oblasti Komendin (Kamenín). Skupina štyroch Jak-3 bola rádiom navedená na formáciu 10 He-111, 8 Ju-88 s ochranou 10 Me 109. Neberúc do úvahy sedemnásobnú presilu nepriateľa, stíhači smelo zaútočili na nepriateľa, rozbili jeho letovú formáciu a prinútili ustúpiť na západ. Po priblížení sa k Ju-88 na 100 až 80 metrov, Tabakov otvoril paľbu a presnou dávkou ho zostrelil v oblasti JV od Estergomu. Zostrel potvrdili účastníci bojovej úlohy mimo iné veliteľ roja gardový nadporučík Jegorov a gardový podporučík Rjabcev.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko


Dňa 16.01.1945 absolvoval vzdušný boj aj poručík Cykin Michajl Dmitrijevič (Цыкин Михаил Дмитриевич) od 31.IAP, letecké eso s 15+4 zostrelmi:
"Nasledujúci deň bola môjmu roju zadaná úloha uskutočniť prieskum vojsk nepriateľa v oblasti mesta Komárno. Po splnení úlohy sme sa vracali na svoju základňu. Výška – 2000 metrov. Počasie neobyčajne jasné – krásny výhľad, nevidíš žiadneho oblaku. Ideálne podmienky v oblasti! A na tejto modrej oblohe zahliadneme lietadlo: pred nami ide z nepriateľskej oblasti na výške okolo 2500 metrov smerom na Budapešť. Zo začiatku si myslíme, že je to náš prieskumník. No po zblížení, sme rozpoznali, že je to trojmotorové transportné lietadlo Ju-52. Rozmýšľať nie je kedy – nepriateľ sa môže predrať k mestu a splniť svoj úmysel. Čo si asi fašista myslí? Dávam príkaz: Budarev, zostaň vyššie. My s Derevnenym ideme na „junkersa“. Zvyšujem rýchlosť do maximálnej a útočím na „transportníka“, ktorý si spokojne ide bez strachu a obáv, dokonca nevšimnúc si moju dvojicu zospodu. Zo 150 metrov začínam paľbu. Dlhá dávka – ide správne. Náboje sa zarezávajú pod kabínou pilota a po strede trupu. Rozmýšľam: padá alebo nepadá? „junkers“ sa zvaľuje na ľavé krídlo a ide k zemi. Čakám, kedy ťažký stroj treskne na zem alebo sa rozpadne vo vzduchu. Ale...Pozrite sa, nemecky, mazaný bastard! Je nažive! Udivene kričím svojej dvojke. Sleduj ho. Klesáme v špirále okolo „junkersa“. Vo výške 1000 m sa pripravuje na pristátie – moje dohady sa potvrdzujú – pod nami lesný masív, Budapešť sa nachádza východnejšie. Opakovane útočím, dávam dlhú dávku. „Junkers“ zahorel, objavil sa čierný dym, posádka vyskákala na padákoch, neďaleko veliteľstva našej vzdušnej armády. Nepriateľské lietadlo vrazilo do zeme takou silou, že od výbuchu mojím lietadlom zatriaslo. 
Zničiac nepriateľa, naberáme výšku, pripájame sa k druhej dvojici a smerujeme na svoje letisko."

Poznámka: V memoároch Cykin uvádza, že k súboju došlo 27.12.1944 podľa archívnych údajov by sa však malo jednať o zostrel dosiahnutý 16.1.1945
Cykin Michajl Dmitrijevič


Dňa 16.01.1945 poručík Rjazanov Vladimir Andrejevič (Рязанов В.А.), pilot, veliteľ roja 525. ŠAP, 227.ŠAD pri útoku v osídlenej oblasti Doľna, nehladiac na protilietadlovú paľbu, uskutočnil štyri nálety, pri ktorých zničil dva automobily a päť vojakov nepriateľa.

Sesterský 208.ŠAP bojoval v oblasti Košic - Prešov. Podporučík Zacharov Nikolaj Alexandrovič (Захаров Н.А.), pilot 208.ŠAP, 227.ŠAD v zostave dvoch Il-2 vykonával bojový prieskum z boja ustupujúceho nepriateľa. Nehladiac na silnú protilietadlovú paľbu nepriateľa zničil jeden tank a do päť nepriateľských vojakov.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


Dňa 16.01.1945 letel roj 122.IAP, 331.IAD v zložení nadporučík Kulešov Vladimir Ivanovič (Кулешов Владимир Иванович), veliteľ, a pilot por. Nesterov Michail Andrejevič (Нестеров Михаил Андреевич), na prieskum bojom  a na ceste z Rimavskej Soboty do Kokavy objavil veľký pohyb autokolóny a 10 tankov.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


V ten istý deň, 16.01.1945, por. Nazarov Muzafar Kurbanovič, pilot 451.ŠAP, v pozícii vedúceho dvojice v skupine šiestich Il-2 zaútočil a bombardoval nepriateľskú železničnú stanicu Kriváň. Pri prílete k cieľu zahájilo protilietadlové delostrelectvo obrannú paľbu. Nazarov skúsene manévrujúc paľbou z palubných zbraní umlčal nepriateľskú paľbu a uskutočnil dva nálety na cieľ. Úspešne útočil na železničnú stanicu a na nej nachádzajúcu sa žel. súpravu, výsledkom čoho vznikol silný výbuch s bielym dymom a niekoľko ohnísk požiaru.  

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;

V tento deň boli aktívni aj stíhači 179.GIAD. Major Kostikov Michail Michajlovič (Костиков Михаил Михайлович), šturman 179.IAP, 331.IAD, letel na splnenie bojovej úlohy likvidácie ochranných balónov v oblasti Nedmi – Veča. Šestica Jak-1 pod velením majora Kostikova stretla skupinu do 20 Ju-87, ktoré bombardovali prepravu v oblasti obce Kamenín (12 kilometrov SZ Esztergom). Skupina na príkaz Kostikova zaútočila na Ju-87, ktoré leteli v uzavretom obrannom kruhu. Výsledkom niekoľkých útokov boli zostrelené 4 Ju-87. Jeden Ju-87 zostrelil major Kostikov, ktorý v pravej zátačke vrazil do zeme v oblasti Hospodárske dvory Veľ. Chrast.(Chrasť?) Vlastné straty neboli zaznamenané.
Druhý Ju-87 nárokoval kap. B.S. Lednev v oblasti JV od letiska Nové Zámky.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; Bykov book vol.2;