ARR: 25.02.1945

V skorých ranných hodinách pred východom slnka, dňa 25.2.1945 o 05:30 hod. vzlietli z letiska Lučenec rumunské Bf 109G, aby sa pripojili k bombardérom Savoia letiacim z letiska Oradea (Nagyvárad, Grosswardein). O 09:30 hod. Sa k nim pripojili Ju 88 z letiska Miskolc. Aj ich doprevádzali stíhači Grupul 9. Ciele skupiny ležali v trojuholníku Očová (Nagyócsa) – Detva (Gyetva) – Zvolenská Slatina (Nagyszalatna).
Luftwaffe sa v dopoludňajších hodinách nezúčastňovala bojov. Len dvojica prieskumných Bf 109 bola spozorovaná v oblasti. Poobede o 13:00 hod. Však dorazili stíhači I./JG 53 z Piešťan. O 14:00 hod. Odštartovala z letiska Lučenec dvojica rumunských Bf 109G-6 od Grupul 9 v zložení veliteľ Capitan aviatore de rezerva Constantin Cantacuzino (v stroji s W.Nr.166169 označenom „červená 2“) a Adjutant aviator Traian Darjan (W.Nr.166248 "žltá 9"). Nad Zvolenom objavili dvojicu bitevných FW 190 od I./SG2, ktoré napádali pozemné vojská a zaútočili. Skúsený Cantacuzino zostrelil nad Vígľašom jeden FW 190, ktorý dopadol pri obci Zvolenská Slatina. Pilot Gefr. Heim zahynul.
Počas preletu nad miestom tragédie nemeckého pilota sa rumunskí piloti dostali do stretu so stíhacou ochranou bitevníkov. Prekvapení a zaskočení Rumuni sa nezmohli na protiakciu a boli zostrelení. Ako prvý zahynul Darjan, ktorého ako wingmana napadli Nemckí stíhači skôr. Premožiteľom sa podla D. Bernáda stal Hptm. Lipfert, avšak zostrel mu nebol priznaný kvôli nedostatku svedkov. Druhý nemecký pilot neznámeho mena zaútočil na unikajúceho Cantacuzina a zostrelil ho. Oba stroje dopadli blízko seba severozápadne od Detvi.Darjan zahynul, avak Cantacuzino úspešne opustil stroj na padáku.
Adjutant aviator Traian Darjan
Pohreb T. Darjana údajne na letisku Lučenec


Touto tragédiou sa smolný deň pre rumunských stáhačov zďaleka neskončil. V čase zostrelu spomínanej dovjice odštartovali z letiska Lučenec ďalšie štyri Rumunské Bf 109. Nad Zvolenskou Slatinou boli aj títo napadnutí nemeckými stíhačmi, pravdepodobne taktiež od I./JG 53 a dva boli poškodení. Locotenent aviator Horia Pop spomína, že videl klin na trupe ako označenie jedného z nepriateľov, čo by znamenalo, že sa mohlo jednať o Staffelkapitäna. Druhým pilotom, ktorého stroj "žltá 2" bol poškodený v tomto strete bol Adjutant aviator Laurentiu Manu.
Locotenent aviator Horia Pop

Rumunskí pilot však nárokovali aj víťazstvo. Adjutant aviator Constantin Nicoara hlásil zostrel Bf 109K v tomto súboji. Nemecká obeť nie je známa.

Dňa 25.02.1945 zaútočili posádky 8. Grupul na nepriateľa v lokalitách Lieskovec a Zolná, a zhodili na neho 20 ton bômb z nízkej výšky. Lt. Dumbravă Victor bol zasianutý paľbou protilietadlového delostrelectva, avšak s ťažko poškodeným strojom núdzovo prisál a zachránil sa.

Zdroje: Avram V., Arma A.: Blindatele Cerului, 2013