Luftwaffe: 29.08.1944

V utorok 29. augusta 1944 sa velenie 15. leteckej armády rozhodlo zaútočiť na komplex rafinérií v Moravskej Ostrave a okolí.  V pokročilom lete roku 1944 mala Luftwaffe veľké problémy udržať svoje stavy na patričnej výške. Jej útvary boli denne masakrované v tvrdých stretnutiach s 8. a 15. leteckou armádou. Mnohí nemeckí stíhači mali za sebou aj päť zoskokov padákom, predpokladaná životnosť mladých letcov, ktorí prichádzali k jednotkám z výcviku, bola tri štarty proti nepriateľovi. V priestore strednej Európy vrcholil rozklad 8. Jagddivision. Avšak aj v tejto situácii sa Nemcom podarilo dňa 29. augusta poslať do vzduchu 89 stíhačiek. Konkrétne do boja toho dňa zasiahlo:
deväť Fw 190 od II.(Sturm)/JG 300 (Juterbog, 09:06-11:10 hod.)
sedem Bf 109 od III./JG 300 (Juterbog, 09:07-11:15 hod.)
pätnásť Fw 190 od IV.(Sturm)/JG 3 (Juterbog, 09:04-11:10 hod.
štyri Bf 109 od I./JG 300 (Mortitz , 09:05-11:05 hod.)
jedenásť Bf 109 od II./JG 5 (Juterbog, 09:12-11:20 hod.)
dvadsať Bf 109 od III./JG 3 (Mortitz, 09:05-11:01 hod.)
tri Bf  109 od I./JG 302 (Mortitz, 09:11-11:20 hod.
dvanásť Bf 109 od II./JG 27 (Borkheide, 09:08-11:20 hod.)
osem Bf 109 od I./JG 3 (Borkheide, 09:03-11:30 hod.)
Stroje štartovali z letísk na perimetri Berlína a cez priestor Plzeň zamierili nad Západné Slovensko. V priestore Piešťan sa zoskupilo do jedného veľkého bojového zväzu. Pätnásť minút pred jedenástou hodinou dopoludnia napadli od západu a juhu americké zoskupenie letiace vo výške 7500 - 8000 metrov. Ako prví zaútočili stíhači II./JG 5, o päť minút nasledovaný I./JG 3 a I./JG 302. O ďalších 5 minút sa do boja dostali aj zvyšné jednotky. Nad Bielymi Karpatami nárokovali nemeckí stíhači zostrelenie 26 bombardérov B-17. V skutočnosti ich bolo „iba“ deväť. Sedem havarovalo na Morave, jeden na Slovensku a jeden v Maďarsku. Američania stratili ešte päť B-24, z ktorých jeden havaroval na Slovensku.

Nemecké jednotky v skutočnosti stratili päť Fw 190 A-8. Štyri Fw 190 odpísala IV./JG 3. Dva stroje núdzovo pristáli s poškodením. Jedným z nich bol Fw. Rudolf Helbing, ktorý posadil svoj Focke Wulf pri obci Valašské Klobouky. Tretí stroj, Fw 190 A-8 W.Nr.681376 bol zostrelený a dopadol na nezistenom mieste na Morave. Jeho pilot, Uffz. Horst v.d. Heydt v súboji s bombardérmi utŕžil zásah do nohy. Stihol ešte vyskočiť z poškodenej  stíhačky na padáku. Po doskoku na zem takmer dve hodiny čakal na mieste, kým sa podarilo zabezpečiť jeho prevoz do nemocnice v Trenčíne, kde však v dôsledku veľkej straty krvi zanedlho zomrel.  
Horst v.d. Heydt
Straty sa nevyhli ani jednotkám vyzbrojených Messerschmittmi. I./JG 3 stratila tri stroje a jedného pilota. 3./JG 3 musela odpísať stroj Uffz. Huga Mayera, ktorý vyskočil na padáku. Jeho Bf 109 dopadol pri obci Vizovice na Morave.  
II./JG 5 a II./JG 27 nahlásili obe jeden stroj a jedného pilota strateného v akcii. 
I./JG 300 mala jedného raneného, ktorý opustil svoj stroj na padáku. III. skupina JG 300 ohlásila iba jednu stratu Bf 109 (Uffz. Hansotto Nehls), ktoréhý dopadol pri obci Slopné. 11./JG 53 stratila Uff. Herberta Puscha. Posledný operačný vzlet pre pilotov I./JG 302 skončil remízou. Dosiahli jeden zostrel, avšak Uffz. Willi Reschke musel núdzovo pristáť pri obci Bánov, okr. Uherské Hradište. A práve on završuje zoznam strát, či už materiálnych alebo personálnych, z bitky nad Bielymi Karpatami dňa 29. augusta 1944.  

Zdroje: Summarische Verlustlemdungen der Luftwaffe; R. Sušil; R. Frajt; BA-MA Freiburg;