USAAF: 07.08.1944

V pondelok 7. augusta 1944 vzlietlo z Talianskych základní 15.USAAF spolu 353 bombardérov B-17 a B-24 aby zaútočili na dve rafinérie Američanmi nazývané Blechhammer. 266 Fortressov a Liberatorov smerovalo na Blechhammer-Juh a rafinériu Blechhammer-Sever malo “poctiť” svojou prítomnosťou ďalších 87 Liberatorov. Na svoje ciele zhodili 819,25 ton bômb. Ako doprovod tomuto uskupeniu vzlietlo asi 300 stíhačov.
Naviac 76 strojov B-24 bombardovalo letisko Alibunar a rafinériu v meste Novi Sad v Juhoslávii. 15 letecká armáda v bojoch stratila dvanásť Liberatorov, tri Fortressy, štyri Lightningy a jednu stíhačku P-51 Mustang.
Medzi jednotkami, ktoré bombardovali rafinériu Blechhammer-Juh bola aj 301.BG štartujúca zo základne Lucera. Počas svojej 319. misie dopravilo jej dvadsaťštyri posádok na cieľ 60 ton bômb. V tejto zostave letela na pozícii č.13 posádka 2nd Lt. Anthona Prydea.

2nd Lt. Anthon Pryde P POW
2nd Lt. Charles Sloca CP POW
2nd Lt. Stanley M. Schmutz B POW
2nd Lt. Wilfred G. Burton N WIA, KIA
Sgt. Lester E. Ward E POW
S/Sgt. Richard A. Leyendecker R/O POW
Sgt. Arthur L. Bradley B/T POW
Sgt. Wallace L. Swanson W/G POW
Sgt. Harry C. Frisby T/G POW
* nine man crew

Nad cieľom bol ich stroj B-17G-25-BO 42-31697 patriaci 353.BS zasiahnutý flakom. Črepiny zranili navigátora 2nd Lt. Burtona. Zásah taktiež znefunkčnil jeden z motorov a vyradil kyslíkový systém. Poškodený stroj sa nemal šancu udržať v tesnej formácii s ostatnými „pevnosťami“ a začal sa vzďaľovať s pod ochrannej paľby palubných zbraní kompaktného combat boxu. Pilot sa rozhodol, že sa pokúsia doletieť za líniu východného frontu. Bez zraneného navigátora, ktorému bombometčík dával prvú pomoc, nemala posádka presnú navigáciu a stroj letel iba v približnom kurze smerom juho-juhovýchod. Asi o pätnásť minút neskôr napadli poškodený bombardér štyri nemecké jednomotorové stíhačky Messerschmitt 109. Útočníkom sa podarilo vyradiť ďalší zo štyroch motorov a tretí poškodiť. Bombardér strácal výšku a hrozilo nebezpečenstvo, že sa krídlo s poškodenými motormi odtrhne. Pilot inštruoval posádku k opusteniu lietadla na padákoch a rozhodol sa, že sa pokúsi núdzovo pristáť a dať tak šancu zranenému navigátorovi, ktorý by zoskok na padáku nemohol uskutočniť. Avšak posádka sa rozhodla zostať pokope. O 12:30 hod. bombardér núdzovo pristál na obilnom poli medzi obcami Kava a Martos (Martovce) v časti zvanej Hliník a posádke sa podarilo zraneného navigátora dostať bezpečne z lietadla. 

2nd Lt. Charles Sloca a 2nd Lt. Anthon Pryde
O chvíľu po pristátí sa objavili na poli farmári so zbraňami a letcov zajali. Ešte pred tým sa niektorí z posádky stihli vrátiť a zapáliť lietadlo pomocou signálnej pištole. Z bombardéru tak nezostalo skoro nič – vyhorel do tla.

Žandári, ktorý sa na miesto havárie dostavili takmer okamžite po civilistoch, zaviedli letcov na Komárňanské vojenské veliteľstvo. Nasledujúci deň prišli Nemecké jednotky a odviezli letcov do väznice v Budapešti. Tam boli dôstojníci oddelení od ostatných členov posádky a všetci boli po dobu desiatich dní vypočúvaní. Nakoniec boli odtransportovaní do zajateckých táborov. Dôstojníci skončili v tábore Stalag Luft III a ostatní členovia posádky v tábore Stalag Luft IV. 

Navigátor 2nd Lt. Wilfred G. Burton bol s ťažkým zranením stehna a veľkou stratou krvi prevezený do nemocnice v Komárne, kde mu musela byť noha amputovaná. Pooperačnú liečbu však neprežil. Po vojne boli dňa 7. novembra 1946 jeho pozostatky exhumované na cintoríne v Komárne a prevezené do U.S.A.


Vzdušný stret znepriatelených letectiev sa vo väčšej miere dňa 07.08.1944 vyhol územiu Slovenska. Avšak nie úplne. Stíhači 14.FG vzlietli zo základne Triolo k eskorte bombardérov letiacich na rafinériu Blechhammer. Počas letu naspäť bola v oblasti Bratislavy 48. stíhacia peruť napadnutá zo zadnej polosféry tromi Messerschmittmi Bf 109. 2nd Lt. Sielert bol síce svojimi kolegami do rádia upozornený na hroziace nebezpečenstvo, avšak únikový manéver prišiel neskoro a jeho stroj inkasoval zásahy. Takmer okamžite sa objavil za stíhačkou biely dym značiaci zásah do chladiča a stroj začal strmo klesať k zemi. Americký pilot 2nd Lt. Roy Russell Sielert  vyskočil na padáku a dopadol do blízkosti obce Rusovce, kde bol zadržaný miestnou žandárskou stanicou. Podľa hlásenia Fl.H.Kdtr. A(o) 3/XVII Parndorf jeho stroj P-38J-10-LO 42-68163 klesal pod 75° uhlom, až sa nakoniec zrútil o 12:30 hod. pri vtedajšom hraničnom prechode medzi Maďarskom a Rakúskom v blízkosti obce Deutsche Jahrndorf. Lietadlo bolo dopadom a následným požiarom zničené na 98%. 
2nd Lt. Roy Russell Sielert
V tento deň absolvoval nad Bratislavou víťazný boj jediný nemecký stíhač. Bol ním veliteľ II./ JG 27 Hptm. Friedrich Keller, ktorý nárokoval v 12:37 hod. zostrel Lightningu. Preto sa bez pochýb práve on zaslúžil o spečatenie osudu Lt. Sielerta.
Avšak piloti 48. stíhacej perute tiež nezaháľali. V tom istom priestore a čase, teda o 12:30 hod., nárokovali štyri zostrelené Messerschmitty Bf 109. Po jednom nároku vzniesli 1st Lt. William T. Church a 2nd Lt. Dick A. Welch, dva zostrely nárokoval 1st Lt. Michael Brezas – najskúsenejší pilot Lightningu 15. leteckej armády so 14 priznanými vzdušnými víťazstvami. 

Zdroje: rodina Sielert; KU Reports - MACR, NARA, Washington, USA; Olynyck F;