V noci na 27. októbra 1944 boli pre príslušníkov Brianskej divízie
zadané tie isté dispozície ako v predošlú noc. No vyčlenených na ich realizáciu
bolo len 60 Mitchellov. Nakoniec sa ich do vzduchu dostalo 61. A tým, čo mali
smerovať na Slovensko, bolo zadané nové miesto zhodu materiálu. Stalo sa tak z
toho dôvodu, že povstalecké letisko Tri Duby ráno 26. októbra 1944 obsadil
nepriateľ, konkrétne príslušníci bojovej skupiny Schill. Sovietski letci tak
dostali dispozície a pokyny, že náklad počas noci na 27. októbra budú zhadzovať
na nové miesto s názvom Donovaly, ktoré sa nachádzalo 16 km severovýchodne od
Banskej Bystrice. Zhadzovať materiál mali na znamenie troch ohňov rozložených do
trojuholníka, zdupľovanými dvoma zelenými raketami a v Morseovej abecede
vysielaným písmenom R.
K realizácii a splneniu tejto špeciálnej úlohy pre potreby slovenských
partizánov bolo vybraných dvadsaťdva posádok zastupujúcich všetky tri letecké
pluky 4. g. Brianskej ADDD. Ako prieskumník počasia a dvadsiata tretia posádka
letela opäť osvedčená zostava g. npor. A.A. Prilepka. Zatiaľ čo v Kalinovke
panovala 10-ballová oblačnosť, v priestore hôr ich privítali len slabé mraky s
dohľadnosťou desať kilometrov. Rovnaké počasie panovalo aj v priestore cieľa,
aj keď vo výške od 1800 do 2000 m „špinili“ oblohu riedke mraky od 4 do 7 stupňov.
O danom stave počasia podali hlásenie veleniu divízie. Preletiac nad
predpokladaným miestom zhodu uvideli pod sebou tri ohne rozmiestené do
trojuholníka a k oblohe vysielané Morseovou abecedou písmeno R. Boli teda nad
cieľom. Potvrdili to aj do vzduchu vystrelené dve zelené rakety. No oni len
mohli ľutovať, že na tento prieskumný let boli vyslaní bez nákladu. Dolu
poslali pozdrav v podobe
zablikania obrysových svetiel a zamierili domov smerom na východ. Vyznačiť navádzací
bod miesta zhodu pripadlo navigátorovi g. por. B.M. Tiľkunovi z posádky g. por.
V.P Kanygina, letiacej na Mitchelly „žltá 5“. Bohužiaľ len pripadlo. Počas letu
sa im pod pravým krídlom sám spustil do činnosti jeden osvetľovací SAB 100. Tým
pádom nepripravili pre svojich kolegov značku a preto sú vedení v sovietskych
archívnych materiáloch, že počas noci na 27. októbra 1944 nesplnili zverenú
bojovú úlohu. Dôsledkom toho si plukovná skupina 13.GAPDD v tmavej noci musela
cieľ vyhľadať sama. Všetkých jej päť B-25 s posádkami g. por. V.G. Kuzovova, g. por. B.F. Archipova, g. por. I.J.
Kuznecova, g. por. G.I. Koľcova a g. por. G.A. Perekaľského v priebehu
tridsiatich minút ku spokojnosti kontrolóra, ktorého post tentokrát zastával zástupca
veliteľa pluku g. pplk. J.K. Gudimov, splnilo svoju úlohu a vysadili 3750 kg nákladu
uloženého v tridsiatich vakoch.
Výborný letec a veliteľ lietadla V.P. Kanygin (12.6.1921 – 20.3.2014). V bojoch VVV pôsobil od 19.7.1942 a do konca vojny absolvoval 251 bojových letov. Od 8.5.1995 čestný občan mesta Noginsk. Na vojnovej snímke (vľavo) v príprave na ďalší bojový let.
Od 335.APDD vzlietlo sedem B-25. Ako prvý do priestoru
Donovalov priletel g. por. L.F. Grinevič, ktorý mal na palube hrdinu ZSSR g. kpt.
M.V. Žuravkova, letiaceho vo funkcii kontrolóra práce jeho posádky. Keďže cieľ
bol perfektne označený, navigátor g. ppor. K.F. Poršnev mohol uskutočniť zhod nákladu
z paluby stroja s trupovým číslom „12“ priamo z príletového kurzu. Následne pod
sebou videli tmavé kontúry šiestych vakov, nad ktorými sa o chvíľu na to
roztvorili biele kopule padákov a pomaly klesali k zemi vzďaľujúc sa od ich
stroja...
Podobne sa činili aj posádky g. por. F.F. Ivanova,
por. N.V. Isakova, g. ppor. S.T. Tymčuka, g. por. V.M. Sorokina, g. kpt. V.N.
Kotoviča a g. por. J.S. Folimonova s druhým pilotom g. ppor. S.P. Baranišnikovom.
Všetci zadanú bojovú úlohu úspešne splnili a spolu v priestore Šport hotela na
Donovaloch vysadili 5250 kg nákladu nachádzajúceho sa v 42 vakoch.
Do priestoru Donovalov od 15.GAPDD vzlietlo deväť lietadiel B-25. Na čele
letel veliteľ LP g. pplk. V.M. Cyganenko, ktorému robil navigátora navigátor
pluku g. mjr. F.S. Jalovoj. V priestore cieľa posádky pracovali od 00:30 do
00:45 h. V tomto čase sa rapídne zhoršilo počasie a úlohu splnilo len osem
posádok. Posledná z nich, veliteľská, už tú česť nemala, nakoľko oblaky
kompaktne zakryli cieľ pod nimi. Veliteľ pluku Cyganenko mimo iné aj za
splnenie tejto úlohy v nepriaznivých meteorologických podmienkach s prebitím
mrakov navrhol veliteľa lietadla g. por. M.M. Guseva na vyznamenanie radom Červenej
hviezdy a g. ppor. V.M. Poljanina na vyznamenanie radom Lenina.
Okrem ich dvoch náročnú úlohu v slovenských horách splnili posádky
veliteľa letky g. mjr. G.L. Leontieva, g. npor. V.A. Čepurka, g. por. P.M.
Drozdova, g. por. A.T. Anisimova, g. ppor. A.A. Bočina a g. kpt. V.G.
Komjagina. Dovedna zhodili náklad s hmotnosťou 5600 kilogramov uložený v 48
vakoch.
Z
celkového počtu 22 bombardérov B-25, ktoré sa tej noci zúčastnili letu do
priestoru Donovál, vlastne dvadsaťtri ak počítame aj posádku prieskumníka počasia
g. npor. A.A. Prilepka, dvadsať zadanú úlohu splnilo a do hôr v priestore
Donovál od 23:55 do 00:52 h. MČ zhodili vo 120 vakoch 14600 kilogramov nákladu
(iný zdroj uvádza 15000 kg).
Ukážka z knihy Bursa S.: Mitchelly - Operácie sovietskeho diaľkového letectva nad Slovenskom v rokoch 1944/45, časť 1., Degart s.r.o., 2017