VVS: 23.09.1944

Dňa 23.09.1944 bol pri obci Dlhoňa zostrelený nemeckou protilietadlovou paľbou  Pe-2FN výrobného čísla 7/216, patriaci 2. leteckej armáde, 1. divízii a 80 pluku. Posádku tvorili pilot gard. poručíkVladimir Grigorevič Tokarev (гв. мл. лейтенант Токарев Владимир Григорьевич) (nar. 1915), navigátor gard. podporučík Nikolaj Ivanovič Aristov (гв. мл. лейтенант Аристов Николай Иванович) (nar. 1922), gard. rotný Nikolaj Ivanovič Vovk (гв. ст. сержант Вовк Николай Иванович) (nar. 1923). Neštandardne v posádke letel aj jeden dôstojník jednotky, inžinier a učiteľ vzdušnej streľby leteckých kurzov, ktorý bol na praxi. Volal sa kapitán Lev Vladimirovič Grinberg (инженер-капитан Гринберг Лев Владимирович) (nar. 1915). Úlohou posádky bolo objavenie a zničenie tankov nepriateľa v priestore Vyšný Svidník. O 12:10 hod. sa s posádkou prerušilo spojenie. 


ml.lt. Nikolaj Ivanovič Aristov
g.st.lt.Vladimir Grigorevich Tokarev
st.sgt Nikolaj Ivanovič Vovk

Zdroje: Zápisník 2, 25/82, 21/83; 


Počasie obmedzovalo činnosť letectva dňa 23.09.1944. Celkom štartovalo 105 lietadiel (198 štartov). Bombardovacie a bitevné lietadlá operovali v priestore Čertižné, kóty 489, Borova, Vydrane a Medzilaboriec. V rámci toho sovietske letectvo zničilo, poškodilo a zapálilo: 14 tankov a obrnených transportérov, 72 áut s nákladom a pechotou, 23 vozov, 2 sklady s muníciou a 2 železničné vagóny. Počas plnenia bojovej úlohy pri útoku na cieľ dostalo od nepriateľského protilietadlového delostrelectva priamy zásah do motora a pravej časti lietadlo Il-2, ktoré pilotoval letec poručík Rodin (525.ŠAP). Do kabíny začala vnikať voda a olej. Motor prestal fungovať. Pilot Rodin preletel líniu frontu, no pre hornatosť oblasti sa mu nepodarilo nájsť vhodné miesto pre pristátie preto letec poručík Rodin, strelec seržant Vdovin vyskočili na padákoch a šťastne pristáli na území ovládanom Červenou armádou. Počas dňa zaznamenalo straty aj sovietske stíhacie letectvo, konkrétne jej 10 stíhací zbor (10.IAK). 
Piloti lietadiel La-5: 
- gard. podporučík Korsunskij Sergej Afanasjevič (гв. мл. лей. Корсунский Сергей Афанасьевич), narodený 1922, letec 111.GIAP, 10.IAK, 23.9.1944 bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.
- gard. poručík Kojnov Nikolaj Jakovlevič (гв. лей. Койнов Николай Яковлевич), narodený 1923, letec veliteľ roja 111.GIAP, 10.IAK,  23.9.1944 bol zostrelený vo vzdušnom boji nad územím nepriateľa.   
- gard.poručík Mogilej Grigorij Pavlovič (гв. лей. Могилей Григорий Павлович), narodený 1923, letec veliteľ roja 113.GIAP, 10.IAK. 23.9.1944 nevrátil sa z bojového letu.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko; I. Slepcov; 
Jeden zostrel si nárokoval gard. poručík Kargopoľcev Grigorij Jakovlevič (лей. Каргопольцев Григорий Яковлевич) z 111.GIAP, ktorý východne od Medzilaboriec zostrelil jeden Me-109.   

Dňa 23.09.1944 gard. nadp. Begeľdinov Talgat Jakubekovič (Бегельдинов Т. Я.), veliteľ letky 144.GŠAP, 9.GŠAD plnil bojovú úlohu prieskumu v oblasti Tylawa. Na ceste  Tylawa v smere na Vyšný Svidník objavil pohybujúcu sa kolónu do 50 automobilov. Vyššie uvedenú informáciu odovzdal z paluby lietadla cez vysielačku a nasledujúce skupiny šturmovikov spôsobili veľké straty nepriateľskej autokolóne
Päť dvojitých Hrdinov SSSR.
Zľava sedia M.P.Odintsov, V.G.Ryazanov,
V.I.Andrianov. Za nimi zľava stoja
T.Ya.Begeldinov, M.H.Mihaylichenko.

Dňa 23.09.1944 gard. podp. Kudrjavcev Fedor Ignatjevič (Кудрявцев Ф.И.), pilot 153.GIAP, 12.GIAD sprevádzal šesť Il-2 k útoku v oblasti Tylawa.  Vo dvojici s iným Jak-1 viedol vzdušný boj so 4 Fw 190. Výsledkom nerovného vzdušného bol zostrel jedného Fw-190, ktorý horiaci dopadol do lesa južne od Tylawy. Zostrel gard. podp. Kudrjavceva potvrdili posádky sprevádzaných šturmovikov 155.GŠAP – gard. major Odincov, gard. nadp. Poperno, gard. podp. Babkin.

Zdroje: CAMO, podolsk, Rusko