Dňa 19.03.1945 sa o 21:00 hod. začal vo
Visegráde naloďovať výsadok. V tom istom čase lietadlá 5. leteckej armády
napadli Ostrihom, Štúrovo a Tát. O 21:45 hod. skupina lodí výsadku a jeho
ochrany vyrazila do akcie. Vpredu plával Karpeňukovov ochranný oddiel, za nimi
desať pancierových člnov s námornou pechotou, potom zabezpečovací oddiel a
oddiel delostreleckej ochrany. V okamihu, keď sa v tme približovali k zničenému
mostu Márie Valérie, znovu začali nalietavať lietadlá 5. leteckej armády, aby
odpútali pozornosť Nemcov a zároveň kryli hluk lodných motorov.
Zdroj: www.druhasvetova.sk;
V noci na
19. marca 1945 posádky z 312. nočnej ľahkej bombardovacej divízie vykonali 100
bojových vzletov. Uskutočnili bombardovacie údery v oblasti Estergomu, na
vojská protivníka na ceste Estergom – Komárno, na palebné postavenia na brehoch
Dunaja. Dve posádky Po-2 pod vedením lejt. P.M. Rešetnikovym odfotografovali
mosty cez Dunaj pri Estergome. Nasledujúcu noc letci zabezpečili zoskok druhej
skupiny výsadku. Bolo uskutočnených 100 bojových letov. Osvedčila sa posádka por. M.Ch. Jusupova, ktorá sprevádzala ozbrojený motorový čln a bombardovacími
údermi na Estergom odlákala pozornosť protivníka. Úspešne pôsobila aj posádka
lejt. P.M. Rešetnikova, ktorá objavila päť nepriateľských člnov, z ktorých jeden zničila. Vysoké letecké umenie, hrdinstvo a odvahu preukázali posádky
Lejt. A.A. Japbuchtina a V.T. Kuropatkina.
Neprestávajúcimi bombardovacími útokmi na živú silu a bojovú
techniku fašistov v oblasti Komárna, napomáhali k prechodu člnov,
ničili miesta odporu protivníka na pobreží. Za štyri noci časti 312. leteckej
divízie vykonali 327 bojových vzletov.
Z letového denníka podporučíka menom Devjatov Aľbert Nikolajevič – navigátora posádky 930. NBAP sa dozvedáme:
"19.03.1945 – bombardovanie mesta Estergom. Uskutočnených päť bojových letov za noc v celkovej dĺžke 5 hodín a 5 minút. Dosiahnutých päť priamych zásahov na ciele v meste Estergom, čo bolo potvrdené fotografiou číslo 71."
Z letového denníka podporučíka menom Devjatov Aľbert Nikolajevič – navigátora posádky 930. NBAP sa dozvedáme:
"19.03.1945 – bombardovanie mesta Estergom. Uskutočnených päť bojových letov za noc v celkovej dĺžke 5 hodín a 5 minút. Dosiahnutých päť priamych zásahov na ciele v meste Estergom, čo bolo potvrdené fotografiou číslo 71."
Letci 930.NBAP pri Po-2 v typickom markingu tejto jednotky |
Zdroj: Давтян
С.М.: Пятая воздушная
Dňa 19.03.1945 a nevrátil z bojového letu Polykarpov Po-2 od 930.NBAP, 312.NBAD s posádkou Litvinov, Suvorov. Pravdepodobne
zostrelený "Kukuruzník", ktorý sa nevrátil
z bojového letu sa mal zrútiť v noci 19. marca 1945 pri bojovom lete
do oblasti Komárna. Npor. Dmitrij Makarovič Litvinov
a por. Ivan Vasiljevič Suvorov zahynuli a mali by byť pochovaní v Iže.
Npor. Dmitrij Makarovič Litvinov (nar. 1919) |
Pravdepodobne por. Ivan Vasiljevič Suvorov (nar. 1921) |
"...Izotov
podišiel k lietadlu npor. Dmitrija Litvinova. Litvinov prišiel do nášho
pluku nedávno a teraz lietal s jedným najlepších navigátorov -
pozorovateľov pluku por. Suvorovom. Kapitán Izotov vedel, že Litvinov a Suvorov
majú túto noc voľno od lietania.
Ivan Vasiljevič! – obrátil sa k Suvorovi, ktorého poznal ešte
z Kalininského frontu.
Rád by som Ťa videl v bojovej
výstroji. No ako mi je známe, ty máš dnes voľno...Mám ale nemusím mať žartoval
navigátor. Ale už vážne. Dnes nie je taká noc na spanie. Litvinovovi a Suvorovi, Izotov hovoril
o situácii v oblasti nepriateľa, ukázal rozloženie protilietadlového
delostrelectva a svetlometov. Na koniec poznamenal:
No a čo robiť nad cieľom, to Vás
nemusím učiť. Buď spokojný, Fedor Danilyč, neurobíme hanbu Ruskej zemi – dodal Suvorov.
Bol
to posledný let posádky. Vzlietnúc nasledujúcu noc na splnenie bojovej úlohy,
Dmitrij Litvinov a Ivan Suvorov sa viac na svoje letisko nevrátili. Po
oslobodení Komárna, veliteľ prvej letky kapitán Eršov a navigátor nadporučík
Maslov dostali, od veliteľa pluku povolenie, vykonať cez deň v oblasti
mesta pátranie po nevrátenom lietadle. Spolu s nimi letela aj posádka
Anisimova. Krúžili nad mestom. Na zemi, medzi mnohými krátermi od bômb a granátov
našiel Eršov neforemnú hromadu plechov. To
vypadá ako motor – povedal Maslov a spýtal sa Eršova: Môžeš pristáť s lietadlom
v blízkosti toho miesta? Čo je to za otázku? Iste, že môžem. Obe
lietadlá šli na pristátie.
Neforemné
množstvo kovov sa skutočne ukázalo ako motor M-11 z lietadla Po-2. Eršov
prečítal jeho sériové číslo a potom sa pozrel do svojho zápisníka. Je to motor z lietadla Litvinova.
K letcom prišli miestny obyvatelia a vojaci z veliteľstva. Čo hľadáte? Spýtal sa po rusky so silným
prízvukom, starší muž, Slovák. Tu
zahynuli naši kamaráti v boji. – odpovedal Izotov. Starý muž chvíľu
stal mlčky so sklonenou hlavou. Dobrí
boli Vaši priatelia – povedal na koniec. Zahynuli ako hrdinovia. Nevie, čo sa u nich vo vzduchu prihodilo.
Bolo počuť motor. A tu – ukázal on rukou na rozbitú neďalekú rovinku –
boli protilietadlové zbrane. Lietadlo sa zrútilo do postavenia strelcov.
Nemci vtedy mnohých stratili...
A vašich chlapcov sme tú istú
noc v kráteri pochovali. Neurobili hanbu Ruskej zemi – spomínajúc slová Suvorova pred vzletom. Vojaci z veliteľstva po prosbe Eršova
priniesli lopaty od ženistov. Vykopali zem v kráteri. Áno, boli to telá
našich letcov – Dmitrija Litvinova a Ivana Suvorova."
Zdroj:
Николаев Михаил Александрович -ДОБРОВОЛЬЦЫ, ШАГ ВПЕРЕД
Gard. poručík Klimov Iľja Semenovič (гв. лейтенант Климов Илья Семенович), narodený 1922, letec 91.GŠAP, 4.GŠAD, sa 19.03.1945 nevrátil sa z úspešného plnenia bojovej úlohy z oblasti Šahy (Maďarsko). Jeho posádku dopĺňal strelec gard. rotný Siňdjažkin Leonid Filimonovič (гв. ст. сержант Синьдяжкин Леонид Филимонович), narodený 1924, taktiež od 91. GŠAP, 4.GŠAD. Leteli na Il-2.
Druhou stratou divízie (92. GŠAP, 4.GŠAD) bola posádka v zložení pilot gard. nadporučík Rjabov Sergej Ivanovič (гв. ст. лейтенант Рябов Сергей Иванович ), narodený 1921, a strelec gard. rotný Gavšin Ivan Grigorjevič (гв. сержант Гавшин Иван Григорьевич), narodený 1924, ktorí boli 19.03.1945 zostrelení protilietadlovou paľbou nepriateľa v oblasti Moča (Maďarsko). Lietadlo Il-2. Pilot padol do zajatia, strelec zahynul.
Gard. poručík Klimov Iľja Semenovič (гв. лейтенант Климов Илья Семенович), narodený 1922, letec 91.GŠAP, 4.GŠAD, sa 19.03.1945 nevrátil sa z úspešného plnenia bojovej úlohy z oblasti Šahy (Maďarsko). Jeho posádku dopĺňal strelec gard. rotný Siňdjažkin Leonid Filimonovič (гв. ст. сержант Синьдяжкин Леонид Филимонович), narodený 1924, taktiež od 91. GŠAP, 4.GŠAD. Leteli na Il-2.
Druhou stratou divízie (92. GŠAP, 4.GŠAD) bola posádka v zložení pilot gard. nadporučík Rjabov Sergej Ivanovič (гв. ст. лейтенант Рябов Сергей Иванович ), narodený 1921, a strelec gard. rotný Gavšin Ivan Grigorjevič (гв. сержант Гавшин Иван Григорьевич), narodený 1924, ktorí boli 19.03.1945 zostrelení protilietadlovou paľbou nepriateľa v oblasti Moča (Maďarsko). Lietadlo Il-2. Pilot padol do zajatia, strelec zahynul.