Dňa 25. marca 1945 sa začala Bratislavsko – Brnenská
operácia. Artamonovi vojaci so svojimi stíhačkami Lavočkin La 5Fn (patriaci 5. leteckej armáde, 14. divízii a 177. pluku) operovali z
poľného letiska nachádzajúceho sa v blízkosti Želiezoviec. Odtiaľ kpt. N.S.
Artamonov 26. marca 1945 vyletel na svoje posledné dva bojové lety, aj keď
nemusel. Doktor pluku mu zakázal letieť, lebo zdravotne nebol v poriadku. On
odmietol jeho námietky a vyletel na prieskumný let do priestoru Nitry a Vrábel.
Od Vrábel smerom na Levice o 14:55 hod. objavil nemeckú motorizovanú kolónu smerujúcu k
frontu. Po pristátí výsledky svojho prieskumu zahlásil veliteľovi divízie
Judakovi. Ako správny veliteľ vyletel kpt. Artamonov na čele
„lavočiek“ ich pluku v stroji La 5Fn výr. čísla 39213082, s číslom motora 82132808. Aby neboli spozorovaní, kolónu obleteli veľkým oblúkom a
začali na ňu útok z 800 m odzadu. Po znížení letu na účinný dostrel sa na ceste
rozpútalo peklo a jedna ohnivá dráha z nich si našla svoju obeť. Počas
“šturmovky” na kolónu naplno zasiahla „lavočku“ kpt. Artamonova. Tá po zásahu
začala vo vzduchu okamžite horieť. Ranený pilot s posledným zbytkom unikajúcich
síl nasmeroval svoju horiacu fakľu do nemeckej kolóny. Po dopade do jej radov
podriadení hrdinského pilota uvideli, ako na ceste nastal veľký výbuch. Do
tohto priestoru okamžite vyslali ľudí, aby jeho telesné pozostatky previezli do
Želiezoviec. Vďaka tomu vieme, že kpt. Artamonov zahynul v priestore Teliniec.
Po prevoze jeho telesných pozostatkov do Želiezoviec bol zo všetkými vojenskými
poctami pochovaný. Nemal tam však dlhý odpočinok, lebo o rok neskôr bol
exhumovaný a opätovne pochovaný na vtedy budujúcom sa cintoríne padlých
sovietskych vojakov v Štúrove. No tentokrát bol uložený do jedného zo
spoločných hrobov, bez označenia o koho sa jedná.
Nikolaj Semenovič Artamonov |
Artamonov (vpravo) so svojím bojovým druhom |
Artamonovova pamätná tabula pri jeho rodnom dome |
Svoje posledné vzdušné víťazstvo kpt. N.S. Artamonov dosiahol 11. marca 1945, keď sa mu podarilo v priestore Hercegfalva (Maďarsko) zostreliť nemeckú stíhačku Fw 190. Tým pádom mal na konte celkovo 28 samostatných a 8 skupinových zostrelov nepriateľských lietadiel.
Zdroje: S. Bursa via Július Juhász, doplnený o informácie P. Kaššáka
Útok štyroch
stíhačiek La 5 na vlak v železničnej stanici Kozárovce. Ostreľovali
vojenský transport s nemeckou bojovou technikou idúci na Zlaté Moravce.
Lietadlá pokračovali v smere na Nitru kde v prízemnom lete prekvapili
obsluhu štvorhlavňového rýchlopalného kanóna. Obsluha ďalšieho kanóna
umiestneného južne od obce Tormoš (Chrenová) nemala šancu ani vystreliť. Všetci štyria vojaci zahynuli. Stíhacie lietadlá pri prelete nad mestom ostreľovali ulice
v centre mesta.
V priestore nad
Brančom sa do bojovej formácie sformovalo 27 bombardérov. Leteli poza kopec
Katrušu, ktorý obleteli, nabrali útočnú výšku smerom na železničnú stanicu
stred mesta a Zobor. Nálet sa konal v štyroch vlnách a začal
okolo 9:30 a končil o 10:50 hod. Lietadlá pri útoku použili aj palubné
zbrane. Celkový počet usmrtených osôb a zomrelých na následky zranení bolo 341 z toho 13 vojakov. 48 domov
bolo úplne zničených a 289 poškodených. 172 bytov bolo poškodených bez
možnosti rekonštrukcie, 430 bytov sa dalo zrekonštruovať. Bolo zhodených 164 bômb.
Fotografie: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.305509309462537.90561.171353036211499&type=3#!/media/set/?set=a.305509309462537.90561.171353036211499&type=3
Timotej S. Liadsky: "Pristáli sme v Heréde.
Uskutočnil som tri lety a potom sme preleteli na letisko pod Levice. Miestny
ľudia so slzami v očiach
žalovali na našich vojakov: rabujú. Áno sami sme videli na uliciach
perie od roztrhaných perín, viditeľne zlodeji hľadali zlato. Toto všetko kradli
týlové krysy. Bojujúci vpredu nič nepotrebovali.
Zostrelili Hrdinu
ZSSR Rjabova, ktorý počas polovice mesiaca utekal zo zajatia a vrátil sa
k pluku. Mnoho letcov utekalo zo zajatia.
Počas nášho odchodu
z divízie sa nevrátilo 7 posádok.V Leviciach mi udelili vyznamenanie Zlatú
hviezdu a odznak Lenina."
Hrdina sovietskeho zväzu Timotej S. Liadsky |
Z letového denníka poručíka menom Aľbert Nikolajevič Devjatov – navigátor posádky 930. NBAP
Deň 26.03.1945 –
bombardovanie mesta Zlaté Moravce. Uskutočnených šesť bojových letov za noc z letiska Vadkert v celkovej dĺžke 6 hod. 37 minút. Lety vykonané na lietadle Polikarpov Po–2.
Neskôr jednotka absolvovala prelet na letisko Tupá-Chorvatice. Let uskutočnený cez deň v celkovej dĺžke 20 minút. Let vykonaný na lietadle Polikarpov Po–2.
V ten istý deň dostal rozkaz k presunu z letiska Vadkert na letisko Plaškovce (10 km severne od Šiah) aj štáb 312.NBAD. Presný dátum uskutočneného preletu je však neznámy.
Ďalší stratený Il-2 zostrelený protilietadlovou paľbou, ktorý sa zrútil v katastri obce Tesárske Mlyňany patril 5. leteckej armáde, 4. GŠAD a 91.GŠAP. Pilot bol letec gar. poručík Danilov Michail Venidiktovič (гв. лейтенант Данилов Михаил Венидиктович), nar. 1922, a strelec Šutov.
Zdroj: TsAMO, Podolsk, Rusko
Na stíhacom stroji Jak-3 sa 26.03.1945 nevrátil z bojového letu pri útoku na vojská protivníka v osídlenej oblasti Senča (neskor obec Svätuša, ktorá sa v roku 1960 spojila s obcou Belek a vytvorili obec Podhájska) letec gar. nadporučík Kirejev Nikolaj Aleksejevič (гв. ст. лейтенант Киреев Николай Алексеевич), nar. 1922, patriaci k 5.VA, 3.GIAD, 150.GIAP. Stroj prišiel o krídlo a letec musel vyskočiť na padáku.
Toropov Lev Ivanovič z 151.GIAP (Торопов Лев Иванович) spomína na technické problémy lietadiel Jak-3. "V našej divízii sa zlomili krídla na Jak-3 vyrobených v závode Tbilisi. Ten prešiel na výrobu tohto typu koncom vojny. U nás v divízii bolo štyri alebo päť prípadov kedy odpadli krídla. Stalo sa tak aj po vojne. Väčšinou sa podarilo pilotom vyskočiť na padákoch. Napríklad môj kamarát Koľja Kirejev, už v Československu mu počas boja, pri vychádzaní z útoku odpadlo krídlo."
Zdroj: TsAMO, Podolsk, Rusko; http://iremember.ru;
Neskôr jednotka absolvovala prelet na letisko Tupá-Chorvatice. Let uskutočnený cez deň v celkovej dĺžke 20 minút. Let vykonaný na lietadle Polikarpov Po–2.
V ten istý deň dostal rozkaz k presunu z letiska Vadkert na letisko Plaškovce (10 km severne od Šiah) aj štáb 312.NBAD. Presný dátum uskutočneného preletu je však neznámy.
Ďalší stratený Il-2 zostrelený protilietadlovou paľbou, ktorý sa zrútil v katastri obce Tesárske Mlyňany patril 5. leteckej armáde, 4. GŠAD a 91.GŠAP. Pilot bol letec gar. poručík Danilov Michail Venidiktovič (гв. лейтенант Данилов Михаил Венидиктович), nar. 1922, a strelec Šutov.
Zdroj: TsAMO, Podolsk, Rusko
Na stíhacom stroji Jak-3 sa 26.03.1945 nevrátil z bojového letu pri útoku na vojská protivníka v osídlenej oblasti Senča (neskor obec Svätuša, ktorá sa v roku 1960 spojila s obcou Belek a vytvorili obec Podhájska) letec gar. nadporučík Kirejev Nikolaj Aleksejevič (гв. ст. лейтенант Киреев Николай Алексеевич), nar. 1922, patriaci k 5.VA, 3.GIAD, 150.GIAP. Stroj prišiel o krídlo a letec musel vyskočiť na padáku.
Toropov Lev Ivanovič z 151.GIAP (Торопов Лев Иванович) spomína na technické problémy lietadiel Jak-3. "V našej divízii sa zlomili krídla na Jak-3 vyrobených v závode Tbilisi. Ten prešiel na výrobu tohto typu koncom vojny. U nás v divízii bolo štyri alebo päť prípadov kedy odpadli krídla. Stalo sa tak aj po vojne. Väčšinou sa podarilo pilotom vyskočiť na padákoch. Napríklad môj kamarát Koľja Kirejev, už v Československu mu počas boja, pri vychádzaní z útoku odpadlo krídlo."
Lev Ivanovič Toropov |
Zdroj: TsAMO, Podolsk, Rusko; http://iremember.ru;