VVS: 16.02.1945

V noci na 16.02.1945 uskutočnilo niekoľko posádok 392.NBAP, 312.NBAD rušivé bombardovacie nálety na ciele v oblasti južne od Zvolena. Šturman podp. Tripoľskij Nikolaj Iľjič (Трипольский Николай Ильич), lietal na prieskum vojsk nepriateľa s následným bombardovaním v oblasti Krupina. Výsledkom jeho presného bombardovania boli zničené dva automobily v autokolóne. V meste Krupina spôsobil výbuch veľkej sily, sprevádzajúci požiarom. 
V inej posádke 392.NBAP šturman podp. Leščinskij Boris Michajlovič (Лещинский Борис Михайлович), uskutočnil uskutočnil štyri bojové vzlety na miesto Sása. Počas príletu k cieľu sa stretol s obrannou protilietadlovou paľbou nepriateľa, nehľadiac na nebezpečenstvo, priletel k cieľu a priamym zásahom bômb zničil štyri automobily a do 10 povozov s muníciou. Taktiež spôsobil jeden výbuch veľkej sily. 

Výsledky bombardovaní a efektivitu týchto náletov potvrdili ostatné posádky. Medzi známimi posádkami v tú noc vo vzduchu operovali: kapitán Magljuj - nadporučík Srybnik, poručík Osipovskij Jurij Alexandrovič - nadporučík Parachin Ivan Nikolajevičpodporučík Stepanov - poručík Turzin, major Šerbakov - poručík Makarov, major Jeľkin - kapitán Utkin, podporučík Vikulin Petr Alexejevič - poručík Makarov.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


Dňa 16.02.1945 gard.podporučík Kulikov Vladimir Michailovič (Куликов Владимир Михаилович), pilot 91.GŠAP, 4.GŠAD,  tri krát letel k útoku a k bombardovaniu tankov nepriateľa v oblasti Farná – Svodín. Jeden z týchto letov vykonal v tejto oblasti na prieskum ako vedúci dvojice Il-2. Cieľ bol prikrytý prudkou protilietadlovou paľbou. Počas príletu k cieľu sa stretol s prudkou protilietadlovou paľbou nepriateľa. Manévrujúc Kulikov presne naletel na cieľ za účelom prieskumu a súčasne na neho aj zaútočil. Vo výsledku priniesol pre veliteľstvo cenné informácie o zamaskovaných tankoch a automobiloch nepriateľa. Podľa doložených informácii bol uskutočnený hromadný útok šturmovikov, na ktorom sa zúčastnil aj samotný Kulikov. Spolu v týchto letoch Kulikov zničil jeden tank, tri automobily, umlčal paľbu jednej malokalibrovej batérie, rozprášil a čiastočne zlikvidoval do 20 vojakov a dôstojníkov nepriateľa.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;


Gard. podporučík Henrich Nikolajevič Borisov (Борисов Генрих Николаевич), pilot 1. letky, 131.GŠAP, letel v skupine 8 lietadiel Il-2, pod vedením nadp. Provalinského s úlohou likvidovať bárky a člny nepriateľa na rieke Dunaj v oblasti západne od Esztergomu. Počas vyberania prvého útoku Borisov zahliadol, že na skupinu sa vedie streľba z MZA nepriateľa zo západného okraja miesta Parkaň (Štúrovo). Borisov odovzdal informáciu veliteľovi druhej štvorice gardovému poručíkovi Zeninovi, ktorý sa rozhodol zaútočiť na protilietadlové batérie. Výsledkom útoku bola umlčaná paľba dvoch batérii MZA. Skupina bez strát splnila bojovú úlohu.


Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;
Posádka 511.ORAP v zložení pilot Por. Cibenko Michail Jevmenovič (Цибенко Михаил Евменович) a letec-pozorovateľ por. Kononenko Ivan Fedorovič (Кононенко Иван Федорович) takticky správne a skúsene viedli vzdušný prieskum a dokladali veliteľstvu cenné informácie o vojsku nepriateľa. Svojím letom na prieskum 16.02.1945 objavili na ceste v smere Vráble na Nitru v pohybe kolónu do 90 automobilov, z Nitry na Hlohovec do 80 automobilov. Z Nitry na Piešťany do 110 automobilov, Nitry na Topoľčany pohyb do 180 automobilov a 70 povozov. Z Nitry na Nové Zámky do 130 automobilov, Farkasd (Vlčany) na Komárno pohyb dole pri rieke Váh do 80 automobilov, v oblasti Komárno cez rieku Dunaj a Nitra štyri činné prepravy a na stanici Nitra štyri súpravy.
Táto výrazná aktivita bola prípravou pred nemeckou operáciou Sudwind, ktorá vypukla nasledujúci deň.
Neidentifikovaná posádka Pe-2 od 511.ORAP pred prípravou k letu.
Stroj nesie číslo 8 a štylizovanú kresbu blesku na trupe. via  Arapov T.A.

Zdroje: CAMO, Podolsk, Rusko;