USAAF: 02.07.1944

V nedeľu, 02.07.1944 napadlo 721 bombardérov 15. leteckej armády ciele v Maďarsku a Juhoslávii. Liberatory napadli dve zoraďovacie stanice, letisko a dve rafinérie v Budapešti, zatiaľ čo Fortressy napadli priemyselnú oblasť pri Györi, železničný most v Szolnoku a zoraďovaciu stanicu v Brode a Vinkovci v Juhoslávii. Počas akcií bolo stratených 15 bombardérov (11 B-24 a 4 B-17) a 3 stíhačky P-51. Stíhací doprovod posilnili aj dve skupiny od 8.leteckej armády (352. a 4.FG), ktoré sa vracali zo Shuttle Mission zo Sovietskeho zväzu. Doprovod 8.USAAF sa po splnení svojich ochranných úloh spustil nižšie a stíhači na ceste do Anglicka napádali pozemné ciele v oblasti Budapešti a v Nemecku.

V rámci akcií 5.BW absolvovala 97.BG svoju trojstú misiu v druhej svetovej vojne. Ako primárny cieľ bola vytýčená rafinéria Fuzito v meste Almus v Maďarsku. Väčšina strojov však odhodila svoje bomby nad sekundárnym cieľom, ktorý predstavoval Brod v Juhoslávii. Kvôli zlému počasiu, stroje letiace na Almus neboli schopné presne rozpoznať cieľ a zablúdili až nad územie južného Slovenska. Tam ich napadli stíhači. Nemecká Luftwaffe poslala proti nalietavajúcim bombardérom I./ JG 302, Stab JG 27 a I./ ZG 76. Spolu s maďarskou stíhacou skupinou „Puma“ na Me 109 nemeckí piloti zaútočili na bombardéry nad Maďarskom. Nemci nárokovali zostrely 34 bombardérov a troch stíhačiek.  Ďalších šesť bombardérov a dve stíhačky nárokovali maďarskí stíhači.  V skutočnosti však 15. letecká armáda stratila „len“ tri stíhačky a 15 bombardérov. To však nezmení fakt, že všetky bombardéry B-17 zostrelené v súbojoch nárokovali piloti dvojmotorových stíhačiek od I./ ZG 76. Aj napriek snahe palubných strelcov 97.BG, ktorí nárokovali štyri Me 410 ako zostrelené (hoci v skutočnosti straty Me 410 po boji boli výrazne nižšie), padali po útoku stíhačov z oblohy dva stroje 97.BG. Ďalšie štyri bombardéry poškodili stíhači a deväť poškodil flak. Jedným z dvoch stratených strojov bol stroj B-17F-35-VE 42-5946 od 97.BG / 340.BS, pilotovaný F/O Edwardom Ferrom a F/O Edwardom N. Dibsom. 

F/O Edward Ferro P POW
F/O Edward N. Dibs   CP POW
2nd Lt. Albert R. Hunt B WIA
2nd Lt. Harold G. French N KIA
S/Sgt. Robert W. Maynard R/O WIA
S/Sgt. William C. Moore E POW
Sgt. Rudolph Oswald R/W POW
Sgt. J.C. Smith L/W POW
Sgt. William L. Denlinger BTG POW
Sgt. Robert T. Roeth B/T POW

Po útoku stíhačov okolo 10:00 hod. stroj explodoval vo vzduchu nad obcou Megyercs (Čalovec), miestna časť Violín a rozpadol sa viaceré časti. 
Prvá zachovalá xerox kópia fotografie
z miesta dopadu B-17 pri obci Čalovec.

Až neskôr sa v US archívoch podarilo lokalizovať nižšie uvedený snímok.

Celá posádka vyskočila na padákoch, ale 2nd Lt. Harald G. Frenchovi sa padák neotvoril a pádom na zem letec zahynul. Bol nájdený na ceste medzi Čalovcom a Violínom a pochovaný na miestnom cintoríne v obci Čalovec 3. júla 1944.  Jeho pozostatky boli 9. októbra 1946 exhumované pod číslom X-7962 a prevezené na spojenecký vojenský cintorín v St. Avold. 
Ostatným členom posádky sa zoskok úspešne podaril. Pilot, druhý pilot, palubný mechanik, navigátor a bombometčík vyskočili cez predný únikový otvor a zvyšok posádky cez bočný únikový východ. Po dopade boli zajatí. Hunt a Maynard boli zranení a prevezení do nemocnice v Budapešti. Denlinger, Moore, Oswald, Smith a Roeth boli odtransportovaní do Stalag Luft IV. Ferro a Dibs skončili v Stalag Luft III. 
Najpravdepodobnejšia sa zdá hypotéza, že na osude posádky F/O Ferra sa podpísal Uffz. Leibold, ktorý nárokoval v 11:02 hod. zostrel B-17 severne od Komárna. 

Vďaka internetu a pani György Károlyné György Károlyné Rabi Lenke z Komáromu sa rozšíril fotoalbum k havárii stroja o tri ďalšie vzácne fotografie.






Zdroje: MACR, NARA; OÚ Čalovec; György Károlyné Rabi Lenke; Defense Prisoner of War/Missing Personnel Office (DPMO)