VVS: 14.09.1944


Osem stíhacích lietadiel z 10. leteckého stíhacieho zboru počas prieskumného letu bombardovalo železničnú stanicu v Prešove.

Zdroj: Slepcov I.;

V noci zo 14. na 15. 9. 1944 sovietske diaľkové letectvo bombardovalo Budapešť. Počas letu došlo  k stratám bombardérov nad naším územím ako aj v blízkosti hraníc s Maďarskom.
Z povojnových archívnych dokumentov sa dozvedáme podrobnosti o udalosti v oblasti Chmeľnica – Matysová:   
V obvode obce Hobgart (Chmeľnica), okres Stará Ľubovňa havarovalo sovietske lietadlo so štvorčlennou  posádkou, z nej dvaja členovia utiekli a mali sa dostať k partizánom na Roháči. Jeden letec bol Nemcami zajatý a odvlečený na neznáme miesto. Posledný z posádky, nejaký poručík, bol pri havárii ťažko ranený a odvezený do nemocnice v Kežmarku, odkiaľ sa mu podarilo ujsť 20.12.1944. Zdržiaval sa potom v okolí Kežmarku, nakoľko udržiaval známosť so sestrou z nemocnice z Kežmarku. 
Strateným strojom bolo lietadlo Iljušin Il-4 patriace 17.GLP DD (17. gardovému leteckému pluku diaľkového pôsobenia), 1.GAK DD (1. gardového leteckého zboru diaľkového pôsobenia), ktoré sa 14.09.1944 nevrátilo z bojového letu s posádkou, ktorú tvorili: 
Pilot gard. podporučík Archipov Jevgenij Ivanovič (Архипов Евгений Иванович), narodený 1922, nevrátil sa z bojovej úlohy, pravdepodobne zahynul.
Navigátor gard. podporučík Ševjakov Vladimír Ivanovič (Шевяков Владимир Иванович), narodený 1918, nevrátil sa z bojovej úlohy. Dňa 14.09.1944 vzlietol k bombardovaniu Budapešti a po zostrelení na území Slovenska vyskočil na padáku a pripojil sa k partizánom, kde viedol aktívny partizánsky boj proti nemeckým okupantom. V marci 1945 sa vrátil späť k svojej jednotke.     
Strelec/radista gard. desiatnik Kuprijanov Boris Vasiľjevič (Куприянов Борис Васильевич), narodený 1925, sa nevrátil z bojového letu dňa 14.09.1944. Taktiež vyskočil na padáku a pripojil sa k partizánom, kde viedol aktívny partizánsky boj proti nemeckým okupantom. Dňa 08.02.1945 sa vrátil späť k svojej jednotke a zapojil sa opäť do bojovej činnosti.      
Strelec gard. čatár Jegorov Ivan Alexandrovič (Егоров Иван Александрович), narodený 1916, nevrátil sa z bojového letu.

K ďalšej strate v noci zo 14. na 15.09.1944 došlo v oblasti Slovensko-Maďarskej hranice pri obci  Széphalom, kde havarovalo lietadlo Il-4 od 109. leteckého pluku diaľkového pôsobenia, 8. leteckého zboru diaľkového pôsobenia. Posádku tvorili:  
Pilot podporučík Pičugin Vladimir Alexandrovič (Пичугин  Владимир Александрович), narodený 1921.
Navigátor podporučík Volovodenko Pavel Ivanovič /Воловоденко Павел Иванович), narodený 1922. 
Strelec/radista desiatnik Irtuganov Ferdaus Chasanovič (Иртуганов Фердаус Хасанович/, narodený 1926.
Strelec desiatnik Skobelev Vasilij Andrejevič (Скобелев Василий Андреевич), narodený 1922. 
Celá posádka sa zachránila a už 20.9.1944 sa vrátila k svojmu pluku. Posádke sa nakoniec Slovensko stalo osudným, keď v noci 20.12.1944 v rovnakom zložení pri nočnom bojovom lete tu zahynula.

Za zmienku stojí ešte strata Il-4 od 5.GAP DD, 6. GAK DD v oblasti Nagylóc v blízkosti Slovensko-Maďarskej hranice. Lietadlo sa zrútilo v noci na 15.09.1944, stroj pilotoval gard. poručík  Krivov Nikolaj Alexejevič (Кривов Николай Алексеевич), veliteľ roja.  

Zdroj: CAMO, Podolsk, Rusko;

Dňa 14.09.1944 dosiahol severne od obce Sedliská zostrel Me 109 pilot por. Meľnikov S.G. od 156. GIAP.

Zdroje: Bykov;