Luftwaffe: 02.04.1945


I./JG 53 uskutočnila niekoľko vzletov typu "voľný lov". Jednu dvojicu tvorili H. Lipfert a Neumann. Helmut Lipfert na 02.04.1945 spomínal:
„Dňa 2. apríla 1945 o 09:45 hod. som odštartoval s Uffz. Neumannom k svojmu 680.temu bojovému letu. Leteli sme k ústiu rieky Moravy a nad  Bratislavu, keď Neumann ohlásil mnoho výbuchov flaku vo výške ďaleko pred nami. Pridali sme plyn a stúpali rýchlo do výšky 4000 metrov. Za chvíľu som spozoroval osamelé lietadlo vo výške 7000 metrov letiace na západ. Mohol to byť jedine nepriateľský stroj.
V rozrušení som ale bohužiaľ zle naplánoval priblíženie a skonči asi 300 metrov priamo pod Rusom. Musel ma v tom okamihu zbadať, lebo začal kopírovať moje manévre. Nech som robil čo som chcel, vždy si ma udržal pod sebou. Nič ma nenapadlo. Zato Neumann sa k ruskému Pe-2 stále približoval. Potom sa Uffz. Dostal za nepriateľský stroj. Zavolal som na neho: „Neumanne , mal to byť môj dvojstý (sic.), ale zaútočte na neho!“ Neumannov útok však Rusovi nespôsobil žiadne vážne škody ale mne poskytol možnosť sa odpútať. Medzi časom Neumann uskutočnil druhý útok, ale opäť bez väčšieho efektu. Teraz nastal môj čas. Predvádzal rôzne úhybné manévre, ale keď som sa v najtesnejšej blízkosti odpútaval a moje zbrane zmĺkli, guľomet zadného strelca trčal nehybne smerom hore a ľavý motor horel. Potom zaútočil Neumann, a dával Rusovi zabrať. V polovici útoku však ohlásil do rádia, že má čelné sklo plné oleja a nevidí cieľ. Opatrne som sa priblížil a počkal so streľbou až do času, kedy som už jednoducho nemohol minúť. Stačilo niekoľko dávok a Rus sa doslova rozpadol predo mnou. Medzi horiacimi troskami som uvidel tri padáky, z ktorých dva sa otvorili ale jeden z nich vzplanul. Tretí sa kýval smerom k Bratislave.
Neumann a ja sme sa oddelili a keď som dorazil na základňu, uvidel som ho rolovať po letiskovej ploche. Pristál som a roloval na stojanku. A čo teraz? Kto ho nahlási? Na veliteľskom stanovišti sa čudovali, že ani jeden z nás nekýval krídlami na znak víťazstva. Potom vstúpil Neumann a v tvári žiaril. Keď som to uvidel, nemohol som mu zobrať nadšenie. Vystrel som k nemu ruku a zagratuloval mu k víťazstvu.“

Zdroje: Girbig W., Lipfert H.: Vojnový denník Helmutra Lipferta, Mustang