Luftwaffe: 26.06.1944

Dňa 26. júna 1944 skoro ráno o 06:30 hod. sa začali formovať bombardéry Americkej 15. leteckej armády nad Talianskymi základňami. O hodinu neskôr, 07:33 hod boli zväzy zaznamenané 60 kilometrov severne od mesta Zara a smerovali k Viedni. O 15 minút neskôr bola vyhlásená bojová pohotovosť pre 7. Jagddivision, ktorá mala vypomôcť pri obrane južného vzdušného priestoru. Piloti I./JG 300 na základni Herzogenaurah nasadli do 33 lietadiel Bf 109G-6. V tom istom čase sa do pohotovosti dostalo aj 28 pilotov II./JG 300 na základni Unterschlauersbach, sedlajúcich FW 190A a piloti III./JG 300 na základni Jüterbog v jednomiestnych messerschmittoch Bf 109. 
Jednotky Zerstörerov boli taktiež v plnej pohotovosti. II/ZG 1 o sile 27 (niektoré zdroje uvádzajú 37) Bf 110G-2 boli v bojovej pohotovosti na základni Wels. ZG 76 vyslala do vzduchu celkovo 46 Me 410A-1 patriacich I./ZG 76 z Viedne - Seyringu a II./ZG 76 z letísk Praha-Kbely a Ruziň. O 08:20 hod. vzlietli piloti I. a II./JG 300, nasledovaní o desať minút neskôr stíhačmi maďarskej skupiny 101 „Puma“. 
O 08:40 hod. začal navádzač s volacím znakom Rosenkavalier z Viedne smerovať dve formácie dvojmotorových stíhačiek do priestoru juhozápadne od Bratislavy. Mali vtedy výšku asi 8000 metrov. O sedem minút neskôr už boli nepriateľské bombardéry východne od Szombathely a smerovali na severo-severovýchod. Slučka sa sťahovala. Piloti II./JG 27 z Fels am Wagram spolu s pilotmi I./JG 302 z Götzendorfu utvorili bojovú skupinu 51 lietadiel Bf 109, a smerovali do oblasti pôsobenia Messerschmittov Me 410 od ZG 76, aby im zabezpečili ochranu počas ich prvého útoku na zväzy Amerických bombardérov. O 08:56 hod. boli obe formácie ťažkých stíhačov v určenom priestore severovýchodne od Bratislavy a vo výške 6500 metrov očakávali prílet nepriateľa. Asi o 09:00 hod. zaútočili piloti II./ZG 1 na prvý pulk. Vtedy do oblasti dorazili aj formácie I. a II./JG 300. III./JG 300 sa oneskorila na štarte a nestihla sa zapojiť do bojov. Šesť minút bojovali stíhači II./ZG 1, pokým sa do boja nepridali aj jednomotorové stíhačky. O 09:10 hod. uskutočnili stíhači I./JG 302, II./ZG 1 a ZG 76 sústredený útok na Americké bombardéry a ich stíhací doprovod. O 09:14 hod. stíhači ZG 76 opäť zaútočili, tento krát čelne na bombardéry. O desať minút neskôr podnikla ďalší útok aj II./ZG 1. Boje trvali až do 09:57 hod. kedy ťažké stíhačky ohlasujú ďalší útok, tento krát už severne od Viedne. Avšak sami čelili neustálym útokom stíhacej ochrany a paľbe palubných zbraní bombardérov. O 10:14 hod. dostali stíhači v dvojmotorových strojoch rozkaz krúžiť južne od jazera Neusiedler a očakávať bombardéry na ich spiatočnom lete do Talianska. O šesť minút neskôr dostal Rosenkavalier správu, že z oboch zoskupení ostal jeden a tri stroje, ktoré sa sústredili nad vytýčenou oblasťou. Nový rozkaz zavelil k návratu na základne. 
Urputné boje stáli Američanov 38 bombardérov (z toho len tri B-17) a 6 stíhačiek, po dva z každého typu zastúpeného u 15. leteckej armády. Americkí stíhači nárokovali 32-0-17 zostrelov. Spojenci Osy (vrátane slovenskej pohotovostnej letky a maďarskej stíhacej skupiny „Puma“) stratili 43 letcov, ktorí zahynuli alebo sú pohrešovaní. Ďalších jedenásť bolo zranených. Zničených alebo vážne poškodených bolo 41 lietadiel. Na druhej strane nemeckí stíhači nárokovali 63 zostrelov, z ktorých 13 bolo typu Herausschuss alebo čakajúce na potvrdenie.

Piloti II./ZG 1 nárokovali v súbojoch päť zostrelov. Prvý nárok vzniesol Ofw. Pfüller od 6./ZG 1, ktorý zvíťazil nad B-24 v priestore nad Bratislavou o 09:25 hod. Dvojitý úspech zaznamenal veliteľ Gruppe Hptm. Egon Albrecht, ktorý nárokoval zostrely B-24 o 09:32 a 09:52 hod. Nad Deutsch Wagram zostrelil o 09:47 hod. pravdepodobne B-24 pilot od 4. Staffel, Fw. Braun. Zostrel však nebol potvrdený. Ďalší pilot 6. Staffel, Oblt. Meier zvíťazil nad B-24 severozápadne od Bratislavy o 09:49 hod. 
Víťazstvá však boli zaplatené stratami. Štyri lietadlá boli zničené, dve poškodené. Všetky zničené stoje patrili 6. Staffel. 


Posádka Fw. Erich Stiemke (nar. 14.4.1921 v Stettin) a Bordfunker Uffz. Kurt Immisch (nar. 15.3.1922 v Ürdingen bei Krefeld) zahynuli v leteckom súboji. Lietadlo dopadlo asi  200 metrov juhovýchodne od obce Viničné, na pole M. Friča posiate ďatelinou. Bf 110G-2 W.Nr.130097 „2N+JP“ po dopade na zem explodovalo a rozbilo sa na drobné časti. Kráter mal rozmery päť krát desať krát dva metre. Z pilota bola nájdená len pravá ruka so štyrmi prstami. O deň neskôr Nemci vykopali pozostatky oboch letcov a odviezli ich do Malaciek.

Asi 50 metrov severozápadne od Natalinho dvora, medzi Pezinkom a Viničným dopadlo dvojmotorové lietadlo Bf 110G-2 W.Nr.130083 „2N+AP“. Zostrelený nemecký letec pilot Fhr. Hugo Feindt (nar. 29.1.1922 v Grünendeich/Stade) bol zranený dosť vážne strelou na pravej ruke. Pri výskoku si zlomil ľavú ruku. Autom bol prevezený do Bratislavy na ošetrenie.  Jeho Bordfunker Ogefr. Helmut Döpke (nar. 29.3.1923 v Hamburgu) zahynul a jeho pozostatky previezli autom na leteckú základňu v Malackách.
Séria fotografií z miesta havárie Bf 110G-2 s označením „2N+AP“ pri obci Viničné.

Pokus o pristátie na letisku Vajnory uskutočnila posádka Bf 110G-2 WNr.130061 s označením „2N+PP“ od 6./ZG 1. Lietadlo utŕžilo vo vzdušnom boji zásahy do pravého motoru, ktorý prestal fungovať. Lietadlo núdzovo pristálo asi 400 metrov severo - severovýchodne od letiska Vajnory. Pri pristávaní sa utrhol podvozok a aj pravý motor a stroj skončil na bruchu. Poškodenie sa odhadlo na 30%. Pilot Flgr. Gerhard Schmidt zostal nezranený. Zadný strelec Ogefr. Hermann Paul Boek (nar. 8.6.1923 v Gronau) bol mŕtvy. Mal priestrel chrbta medzi lopatkami a priestrel hlavy. Sedel nehybne na svojej sedačke. Pilot Schmidt sa vrátil k jednotke, no o dva dni neskôr zahynul v boji nad Rakúskom.
Séria fotografií zachytávajúca núdzovo pristáty Bf 110
s trupovým označením „2N+PP“ neďaleko letiska Vajnory.

Štvrté lietadlo 6. Staffle ZG 1 dopadlo po útokoch nepriateľských stíhačov na západnej strane obce Modra na pozemok „Šúr“ okolo 09:30 hod. Pilot  Lt. Kurt Strölin (nar. 21.1.1922 v Ludwigschafene bei Rhein) zahynul na prevalenie hrudníka. Lietadlo Messerschmitt Bf 110G-2 W.Nr.170077 „2N+GP“ sa vzňalo pri dopade. Bordfunker Uffz. Kurt Matz (nar. 21.1.1922 v Ludwigshafene) vyskočil na padáku so zraneniami na pravom ramene, pristál na ceste z Kaplnej do Báhona a bol nákladným autom prevezený do Nemeckého Grobu (dnes Veľký Grob). Tam mu Dr. Feldmann ošetril zranenia a letec putoval  na doliečenie do Štátnej nemocnice v Trnave. 
Pilot Lt. Kurt Strölin a Bordfunker Uffz. Kurt Matz (via F. Štellár)
Posledné chvíle pilota a jeho stroja nám priblíži spomienka E. Kišsovej z Modry: “Dňa 26. júna 1944 sa nad našimi hlavami odohral veľký letecký súboj medzi nemeckými a americkými bojovými zväzmi. Popri domoch som sa rýchlo vracala z nákupu domov.  Ale nedošla som tam, lebo som sa musela hodiť na zem a zaboriť tvár do zeme, pretože ku mne sa rútilo od učiteľského ústavu nemecké lietadlo letiace vo výške striech. Pritom som celkom jasne videla pilota tohto lietadla. Bol sám a na hlave mal kuklu s náuškami. Tu zrazu z toho lietadla niečo vypadlo a lietadlo mi preletelo tesne nad hlavou. Srdce mi len tak búchalo od strachu a ostala som ležať na zemi a čakala či to niečo zhodené nevybuchne. Bolo to dosť dlhé a na boku to malo nápis – Keine Bombe. Uvedomila som si, že je to prídavná benzínová nádrž z lietadla.
Nami sledované lietadlo ďaleko od Modry nedoletelo. Spadlo totiž JZ od Modry do Modranského Šúru, ktorý sa v roku 1944 rozprestieral od Vinosad až ku Šenkviciam. Dnes je táto lokalita odvodnená. Ako jeden z prvých k tomuto havarovanému horiacemu lietadlu dobehol J. Farbaš. Keď sa tam ale dostavili modranskí žandári, tí civilov odtiaľ odohnali a poslali domov. Nemecká stíhačka sa nezaborila do zeme, ale po náraze a dopade explodoval len jej motor a nádrže a súčiastky z nich boli rozmetané po celom barinatom kraji. Lietadlo pritom zhorelo. Jeho pilot bol mŕtvy. Ruky a nohy mal polámané. Hlavu skalpovanú a celý bol popálený. Pri jeho mŕtvole sa nachádzala jedna vyzutá letecká čižma. Inak mŕtvola mala na sebe len zvyšky bieleho letného ľahkého trička. Vo vačku sa jej našli nejaké listiny, z ktorých sa zistilo, že bol poručíkom.“
Dve fotografie z miesta havárie a zozbieraných
trosiek Bf 110G na Slovensku v lete 1944.
Je veľmi pravdepodobné, že sa jedná o stroj Lt. Strölina.
(via S. Bursa)

Zdroje: BA-MA, Freiburg; F. Štellár; S. Bursa;