VVS: 17.02.1945

Dňa 17.02.1945 dosiahli zostrel letci VVS:

Снегирев      179.GIAP     1 Ме-109 Esztergom       
Скоморохов   31.IAP        1 Fw-190 – záp. Mužla     
Свеженцев     73.GIAP      2 Fw-190 Svodín             
Евстигнеев   178.GIAP      1 Fw-190– záp.Svodín   
Мудрецов     178.GIAP     1  Fw-190– záp. Svodín 
Мухин           178.GIAP     1–Fw-190–зап. Возокани (Plavé Vozokany?)   


Hrdina sovietskeho zväzu Kiril A. Evstignejev


"...17. februára sme obdržali príkaz: spresniť údaje prieskumného bombardéra, ktorý zachytil prítomnosť nemeckých balónov rozmiestnených severozápadne od Komárna. Doteraz nepriateľ nepraktizoval také metódy protivzdušnej obrany v prifrontovom pásme. Preto objavenie balónov bolo pre nás úplným prekvapením a do istej miery záhadou. Času bolo určeného veľmi málo: výsledky doplnenia prieskumu bolo prikázané doložiť do troch hodín.
Určil som letcov druhej letky a objasňujem im všetku zložitosť úlohy, upozorňujem ich na to, čo očakáva od každého z nás. „Kto chce ísť na tento let – prosím nech urobí krok vpred.“  Všetci letci druhej letky urobili krok vpred. „Ďakujem priatelia“. Vyrovnávajúc sa s nadšením pokračujem v predletovej inštruktáži:
- „Na misiu pôjdeme v štvorici: dvojica Jevgenija Karpova a ja s Mudrecovym. K lietadlám! A tým čo zostávajú na mieste, - dovidenia, priatelia!“
Počas niekoľkých minút sme v oblasti prieskumu. Na oblohe vo výškach od 2 000 do 2 500 metrov  - je vyslovene dymový clona od výbuchov granátov protilietadlového delostrelectva. Naberám neveľké prevýšenie a začínam počítať, zdá sa 22 balónov...Ťažko mi je overiť – je potrebné sa spýtať chlapcov. „Múdry, Žeňa, koľko je balónov? -22...22,- skoro naraz počujem v étery. Bystrozrakí...Na úlohu nepotrebujeme viac ako náš roj... No ujsť, bez uštedrenia úderu nepriateľovi, to nie je príliš gardové. Prikazujem Karpovovi: „Žeňa! Kry ma. Útočíš po mne!“ Rútim sa na krajný vrchný balón, vystrelím dávku a rýchlo sa vzdiaľujem od cieľa naberajúc výšku do strany mimo ohradenia.  Zrazu zapracoval flak. Pomaly a hojdajúc, sa vertikálne k zemi porúča balón.  Teraz Karpov ide do útoku a varujem ho:
„Zblíženie, s pozemným cieľom je rýchle. Neoneskoruj sa so zahájením paľby. Inak sa zrazíš!“ Úder vedúceho druhej dvojice je presný – cieľ padá dole. V čase útoku Jevgenija som zahliadol, že z juhozápadnej strany, z neveľkého poľa, ležiaceho k priľahlému okraju lesa, vzlietol roj stíhačov. Znamená to, že otáľať s odchodom by mohlo byť nebezpečné. Náš prílet viditeľne, postavil na nohy celé okolie. S klesaním a na maximálnej rýchlosti sa vraciame na východ s kurzom na svoju základňu. Teraz nás „stodeviatky“ nedobehnú! Do predných línií zostáva 40 kilometrov. V étery počuť úzkostný hlas: „Jevstignejev! Kde si? Ponáhľaj sa, nado mnou sú – fokkery...“ Spoznávam – je to Borovoj – a nadväzujem spojenie: „Ďaleko od Vás! Ponáhľam sa! Proti bastardom!“ Z chodu vletíme na „fokkery“. Vyvinulo sa to tak, že ja s Mudrecovym idem prudko oproti útočiacim a dvojica Karpova – ona napravo od nás – ohrozuje uzatvárajúceho osmičku.  Riešim útočiť na prvý Fw-190, ktorý len teraz vošiel do strmhlavého letu. Za ním – ďalší. No vzhľadom k veľkej rýchlosti, čoraz menšej výšky od cieľa a vplyvom negatívneho preťaženia, ktoré vzniká z konštantného zvýšenia uhla        strmhlavého letu –  sa ukazuje že zasiahnuť cieľ sa mu nepodarí – paľba prechádza spolu s „fokkerom“. Nemec nakoniec videl, že to robí zle a prerušil nálet na pozemný cieľ. Druhé lietadlo z jeho skupiny pri východe zo strmhlavého letu, mi ide nevedomky v ústretovom kurze  naproti. Ideme čelom proti sebe. Nik z protivníkov – ani „fokker“, ani ja – neustupuje: keď čelne, tak čelne! Aj keď z mojej strany to nie je celkom rozumné: Fw-190 má 4 strelné zbrane – dva kanóny a dva guľomety, La-5 má spolu len dva kanóny. No ustúpiť sa nedá. Nemec nevydržal – vedie paľbu z veľkej diaľky. Ešte niekoľko sekúnd a začnem páliť ja. No čo je to? Počujem údery na mojom stroji – znamená to, že náboje, vyslané „fokkerom“ zasiahli svoj cieľ. Na šťastie „lavočkin“ počúva ovládanie. On nevydržal! Dobre vidím žlto sfarbený spodok trupu lietadla  a moja dávka ho zasahuje. Vraciame sa k „fokkerom“, no oni si už nepýtajú pokračovanie v boji, odchádzajú do hĺbky svojho územia. Krúžime nad veliteľským stanoviskom. Hovorím Borovému: „Čakajú nás doma s podkladmi. Môžeme odísť? Šťastnú cestu. Ďakujem za pomoc!“ počujúc odpoveď a jeho dobré prianie. Teraz na ceste domov to vypadá relatívne v pokoji, môžem postupne obzrieť svoje lietadlo. Zahliadol som dieru na chvoste v stabilizátore, skúšam zmenu výšky – stroj poslúcha, zmeniť smer – poslúcha tiež. Nad letiskom pri otváraní podvozku, ľavá noha vyšla, no pravú zaseklo. Znamená to, že zasiahnutý bol aj podvozok. Prijímam rozhodnutie pristáť ako posledný. Naberám výšku nad letiskom a snažím sa, prudkými pohybmi lietadla odtrhnúť zo zámku pravú nohu. No nedarí sa. Následne prepnem ovládanie do stavu „podvozok zasunutý“, no  noha podvozku sa nezasunie. Znamená to, že pristáť s lietadlom na brucho, nemôžem. Zostáva jediné možné riešenie a hlásim veliteľovi pluku: „Budem pristávať na jednej nohe!“. Oľchovskij mi pripomína podmienky pre pristátie. Pristávanie prebieha komplikovane. „Lavočkin“ zo začiatku beží a ide rovno, bez zmeny smeru. Potom so stratou rýchlosti sa lietadlo stáča doprava a stroj sa začína nakláňať k odhrnutej kope snehu na kraji pristavajúcej plochy, ktorej výška nie je menšia ako meter. Aby som nevrazil do záveja a nehavaroval,  prudko nohami ovládam pedále smerovky, zvyšujúc váhu na vypustenú nohu. Ona nevydržala a odpadla. „Lavočkin“ pomaly padá na trup a nosom sa plazí ku kope snehu a zastavuje.
Pokiaľ som veliteľovi podával hlásenie o splnení bojovej úlohy, moje lietadlo zdvihli a odvliekli na stojanku. Pri obhliadke bol zistený zásah troma priebojnými nábojmi: jeden prešiel cez krídlo a stabilizátor, druhé dva, prešli centroplán, narušili systém otvárania a zatvárania podvozku. Zostal v podvozkovej nohe zaseknutý vo valci. To je dôvod prečo sa  mi ju nepodarilo vysunúť.  Lietadlo bolo dané do generálnej opravy. Žiaľ musel som sa rozísť s verným bojovým priateľom,  zvykli sme si na seba...Toto lietadlo bolo zhotovené z úspor poľnohospodára - včelára V.V.Koneva. Vlastenec prosil aby lietadlo bolo odovzdané najlepšiemu frontovému letcovi. „Lavočku“ priradili I.N. Kožedubovi a ja som na ňom začal lietať po Ivanovom odchode z pluku. Lietadlo slávne slúžilo vlasti. Moje predposledné 55 samostatné víťazstvo som dosiahol pri 27. výročí vzniku Červenej Armády a taktiež v deň mojich narodenín. 23 februára mi bol udelený druhý titul Hrdina Sovietskeho Zväzu..."                     
Kiril A. Evstignejev a jeho lietadlo

Zdroj: Евстигнеев, Кирилл Алексеевич Крылатая гвардия; http://airaces.narod.ru; М. Ю. Быкова - "Победы сталинских соколов".  Изд. "ЯУЗА - ЭКСМО";