O niekoľko dní neskôr sa Slovensko opäť ocitlo na zozname krajín, kde mali bomby z útrob amerických štvormotorových bombardérov ničením napomôcť v postupe spojencov. Cieľmi formácie 928 ťažkých štvormotorových bombardérov 15. leteckej armády s doprovodom 413 stíhačov sa stali rafinérie v oblasti Viedne (Viedeň, Lobau, Schwechat), skladisko pohonných hmôt Winterhafen a letisko v meste Györ. Na území dnešného Slovenska boli dňa 7. októbra 1944 napadnuté mestá Érsekújvár (Nové Zámky) a Komárom (Komárno).
Na útoku na zoraďovaciu stanicu v Nových Zámkoch sa podieľalo 83 bombardérov B-17 patriacich k 5.BW a 82 Liberatorov dvoch skupín (464. a 465.BG) začlenených do zostavy 55.BW. V čase medzi 13:53 až 14:30 hod. zhodili na mesto spolu 395,25 ton bômb z výšky 5000 až 8900 metrov. Stíhaciu ochranu im zabezpečilo 50 Mustangov 325.FG.
Ako prvé sa nad svoj cieľ dostali dve skupiny vyzbrojené bombardérmi B-24 Liberator. Krátko po druhej hodine popoludní zhodili na mesto 805 kusov 250 kilogramových RDX bômb.
Operačný rozkaz číslo 200 pre 464. bombardovaciu skupinu označoval za cieľ náletu dňa 7. októbra 1944 zoraďovaciu stanicu v Nových Zámkoch. Mechanici od skorého rána pracovali a do bombardérov Liberator na základni Pantanella nakladali 250 kilogramové bomby. O 10:07 hod. vyrolovala a odštartovala vedúca posádka, nasledované ďalšími 44 posádkami. Stroje 464.BG sa rozdelili do dvoch skupín označených ako Able (23 strojov) a Baker (22 bombardérov), pričom každá z nich mala dve útočné zoskupenia. Zoskupenie Able 1 bolo vedené Maj. Williamom H. Reddellom, veliteľom 776. bombardovacej perute. Able 2 viedol 1st Lt. Bedford D. May. Skupina Baker 1 poslúchala pokyny Maj. John W. Nanceho a Baker 2 viedol Maj. James H. Gilson, veliaci dôstojník 779. perute. Všetky lietadlá sa o 10:50 hod. vydali smerom na sever. Let k cieľu prebehol bez väčších komplikácií. Nad Jadranom palubní strelci skontrolovali svoje zbrane a pozorovali horizont v očakávaní stíhacej eskorty. Initial Point náletu bol zahalený v oblačnosti a tak skupina minula otočný bod. Nad cieľ sa tak dostali z pozície 151 stupňov miesto plánovaných 104°. Vedúci bombometčík tak mohol o 13:53 hod. vydať povel „Bombs Away!“. Viac ako stopäť ton 250kg RDX bômb dopadlo do oblasti železničnej stanice. Fotografie vyhotovené po nálete ukázali hustú koncentráciu bômb na severozápadnom konci cieľa. Zasiahnuté boli vagóny ale aj depo lokomotív. Bomby však dopadli aj do obytnej zóny asi 300 metrov južne od centra stanice.
Fotografie z náletu na Komárno-Komárom dňa 07.10.1944 a mapa mesta pre lepšiu orientáciu |
Po odlete Liberatorov na čas nastalo ticho, ktoré však netrvalo dlho. Jednotky 5.BW sa 7.10.1944 rozdelili do dvoch útočných Task Forces. Task Force Red letelo do oblasti Viedne. Task Force Blue zaútočilo na Nové Zámky. 463.BG zaútočila o sile trinásť bombardérov, 2.BG a 99.BG každá s osemnástimi strojmi, 97.BG vyčlenila pätnásť bombardérov a zo 483.BG bombardovala tiež iba jedna peruť o sile štrnásť strojov. Ďalšie dva stroje 483. skupiny, sa ako už bolo spomenuté oddelili aby nepozorovane pristáli na letisku Tri Duby.
Z útrob „lietajúcich pevností“ na mesto v priebehu ôsmich minút v čase medzi 14:22 až 14:30 hod. dopadlo 388 kusov 500 kilogramových RDX bômb o celkovej tonáži 180 ton a dokonalo dielo skazy započaté dvoma skupinami Liberatorov.
Ako sa môžeme dozvedieť z kroniky mesta, bombardovanie totálne zasiahlo oblasť železničnej stanice a železničnej kolónie. Kobercové bombardovanie vyradilo z prevádzky celé rušňové depo. Na území rušňového depa bolo napočítaných 364 bombových kráterov. Podľa pamätnej knihy železničnej stanice sa zachovala iba vodárenská veža. Budovy v železničnom uzle boli do určitej miery opravené a boli postavené provizórne budovy, ktoré slúžili vyše dvadsať rokov. V obvode železničnej stanice bolo zničených 40 rušňov s 1370 naloženými vozňami.
V tom istom čase ako na Nové Zámky dopadali bomby z útrob bombardérov aj na Komárno. Proti zoraďovacej stanici v Komárne bolo spolu vyslaných 137 bombardérov Liberator od piatich skupín. Posádky 376.BG spolu s 449.BG zastupovali 47.BW zatiaľ čo 451., 461. a 484.BG reprezentovali 49.BW. Nad cieľ sa dostavilo stotri bombardérov, ktoré zhodili na Komárno 836 kusov 250 kilogramových bômb o celkovej hmotnosti 209,5 ton. Stalo sa tak v dvoch vlnách o 13:46 a 14:24. hod. Krásne počasie nad cieľom umožnilo všetkým skupinám bombardovať vizuálne.
Štyridsaťdva strojov 449.BG vzlietlo ráno zo základne Grottaglia na misiu č. 144. Tri posádky sa museli otočiť na pol ceste naspäť do Talianska. Stretnutie s bombardérmi 376.BG sa uskutočnilo nad San Vitom vo výške 3000 metrov o 11:00 hod. Obe skupiny vo formácii pokračovali smerom na Vragadu, Budimlic Japra, Kozarac, Buc, Lebeny až k I.P. ktorým bol Nagymegyer (Veľký Meder). Medzi 13:46 až 13:49 hod. zhodilo 38 bombardérov skupiny 75,5 tony bômb z výšky 5700 až 6500 metrov tesne nasledované strojmi 376.BG. Po útoku zatočili bombardéry doprava k Mezőörs, Kozarac a ostrov Scedro až na základňu.
Priame pozorovania posádok hlásili výborné výsledky bombardovania. V oblasti cieľa bolo pozorovaných niekoľko požiarov – najväčší priamo v strede stanice. Zasiahnutá bola stanica a trať na juhu Dunaja, most cez Dunaj. Tretia veľká skupina 49 zásahov bola zistená na ponáletových fotografiách severne od Dunaja.
461.BG rozdelila svoje sily na dve časti. Primárnym cieľom misie č. 110 a uskupenia Red Force sa stali sklady mazív a paliva v zimnom prístave pri Viedni. Avšak v dôsledku zlého počasia počas príletu k cieľu nad Juhosláviou sa formácia pôvodne dvadsaťštyri bombardérov zredukovala iba na sedemnásť B-24. Na dôvažok meškali hodinu a pol oproti rozpisu a po strate stíhacej ochrany sa ich cieľom stala zoraďovacia stanica v meste Szombathely.
Liberatory Blue Force rozdelenej 461. bombardovacej skupiny pod velením Maj. Goreeho mali za primárny cieľ zoraďovaciu stanicu v Komárne. Z pôvodne 17 bombardérov sa do cieľovej oblasti dostalo iba deväť strojov. Za účasti posádok Maj. Goreeho, Lt. Garretta, Lt. Herolda, Lt. Littla a Lt. McDiarmida v prvej vlne a Capt. Ridela, Lt. Sklanskyho a Lt. Messerschmidta v druhej vlne deväť strojov zhodilo o krátko pred pol treťou poobede na Komárno 18.5 tony bômb a vytvorilo nový rekord v presnosti bombardovania. Cieľ pokryli na 91 percent, čím prekonali úspech náletu na Juhoslovanské Smederovo zo 3. septembra.
Red Force pozostávajúce z lietadiel B-24 patriacich 451.bombardovacej skupine útočilo na Viedenské ciele, zatiaľ čo časť pod označením Blue Force bombardovala Komárno. Na svoj cieľ zhodili posádky Blue Force spolu 35 ton bômb a zasiahli niekoľko výhybiek a koľajisko, ktoré bolo na severnom konci cieľa doslova rozmetané na kúsky. Škody boli hlásené aj na budovách priľahlých k depu.
Analýza útoku 465.BG na Nové Zámky |
Zasiahnuté mesto Nové Zámky 07.10.1944 |
Presný útok rozmetal po koľajisku na južnej strane Dunaja mnoho plne naložených vozňov, zoradených na stanici. V oblasti dopadu bômb sa rozhoreli ohne a zo severnej časti stanice vyrazil hustý dym. Minimálne 260 vagónov bolo poškodených alebo vykoľajených, z ktorých asi 50 bolo úplne zničených. V čase fotografovania 20 z nich ešte stále horelo. Všetky koľaje boli poškodené a prevádzka stanice sa tak úplne paralyzovala. Bombardovanie „prežilo“ iba si 180 vagónov, ktoré boli za účelom opráv odsunuté z centrálnej časti stanice na okraj. Pracovné dielne na severnom okraji stanice boli poškodené. Bližšie neidentifikovaná továreň na severnom okraji stanice bola v plameňoch.
Na severnej časti stanice na dnes slovenskom brehu Dunaja bolo zaznamenaných 14 zásahov, ktoré zablokovali a prerušili koľaje, zničili približne 30 vagónov a ťažko poškodili budovu železničnej stanice. V oblasti dopadu bol pozorovaný jeden požiar.