USAAF: 19.11.1944

V nedeľu 19. novembra 1944 zadalo velenie 15. leteckej armády posádkam bombardérov mnoho cieľov. Asi 500 štvormotorových bombardérov oboch typov zaútočilo na rafinérie v Schwechate a Vosendorfe, skladisko mazív v zimnom prístave, továreň na mazivá v Lobau, leteckú továreň v meste Wiener-Neudorf, továreň na benzol v Linzi a letisko v Horschingu. Pozornosti neušli taktiež zoraďovacie stanice v maďarskom Györe a juhoslovanskom Maribore plus niekoľko príležitostných cieľov. 

Vývoj leteckej vojny v poslednom období, kedy sa Luftwaffe takmer nestavala na odpor prilietajúcim bombardovacím zväzom, nasadil nový trend pre doprovodných stíhačov. Stále častejšie im boli zadávané úlohy súvisiace s hĺbkovými útokmi na pozemné ciele. Devätnásť Lightningov napadlo hĺbkovým útokom sústredenie nepriateľských vojsk pri Prijepolje a Novi Pazar v Juhoslávii, zatiaľ čo 126 Mustangov útočilo na cesty a železničné trate medzi Esztergomom a Veszprémom v Maďarsku. Nenechali si utiecť ani možnosť zaútočiť na letiská vo Veszpréme a Tapolczi. 
Zo základne Lesina vzlietli 99. a 302.FS od 332.FG a smerovali na sever popri diaľnici a železničných tratiach až k Györu. Piloti 99.FS zabezpečovali výškové krytie, zatiaľ čo piloti 302.FS napádali ciele a komunikácie v prelietavanej oblasti. Podobne si úlohy rozdelili aj 301.FS letiaca vo výške a 100.FS, ktorá útočila na ciele v okolí vodnej hladiny Dunaja od Györu po Ostrihom. Neskôr si úlohy vymenili. Zničili pritom šesť riečnych člnov, jeden remorkér a viac ako tridsať nákladných automobilov.

Taktiež 31.FG sa zniesla k zemi. Piloti mali za úlohu napádať pozemné ciele, dopravné prostriedky a zoskupenia vojsk nepriateľa v oblasti pozdĺž Dunaja od Ostrihomu až po Bratislavu a podporiť tak ruskú ofenzívu na východe. Vzlet bol úspešný a domov si „doviezli“ nároky na 23 zničených a 12 poškodených lokomotív, 8-1-0 motorových vozidiel a mnoho iných menších cieľov ako kompy a osobné automobily. Každá z perutí však za úspechy zaplatila stratou jedného Mustangu. Lt. Hodkinson (307.FS) posadil svoj poškodený stroj P-51D 44-13459 na brucho niekde v Juhoslávii a Capt. Marquis (308.FS) tiež núdzovo pristál na svojom P-51D 44-13282, avšak severnejšie v Maďarsku poblíž mesta Császár.  

1st Lt. Lyman A. Beeman
Tretia strata sa viaže so Slovenskom. V tento deň sa o 10:15 hod. v obci Výčapky, okres Nitra zrútila americká jednomotorová stíhačka P-51D-15-NA 44-15148 (WZ-J) od 309.FS. Lietadlo spadlo priamo do stredu obce, len pätnásť metrov od ľudovej školy do priekopy vedľa hradskej cesty, kde sa zarylo dva metre do zeme. Pilot 1st Lt. Lyman A. Beeman vyskočil z lietadla padákom asi 400 metrov severne od miesta, kde spadlo jeho lietadlo a padák ho priniesol tiež do obce Výčapky iba 50 metrov od lietadla. Sám o svojej poslednej bojovej akcii po rokoch napísal: „Zvyčajne sme lietali stíhací doprovod bombardérom, avšak 19. novembra 1944 sme mali za úlohu napádať pozemné ciele. Viedol nás Capt. Buck, veliteľ 309.FS. Počas preletu v nízkej výške cez hmlu som stratil wingmana a zvyšok letky. Bola to smola, pretože som bol po prvý krát veliteľom letky B a chcel som sa ukázať v čo najlepšom svetle. A tak som sa sám motal v oblasti a hľadal vhodný cieľ. Letel som pozdĺž železničnej trate a spozoroval automobil na ceste v blízkosti trate. Vystúpal som, otočil Mustanga do vhodnej pozície a jednou dobre mierenou dávkou zo všetkých zbraní som automobil zapálil.“ 
Hlásenie žandárskej stanice Veľký Lapáš v okrese Nitra o tomto incidente uvádza nasledovné údaje: „Na štátnej hradskej Nitra – Zlaté Moravce, pri obci Pogranice – Pogranická vápenka, zaútočilo jedno nepriateľské rušivé lietadlo – stíhačka na osobné auto S-374, idúce po novej štátnej hradskej smerom z Nitry na Zlaté Moravce, riadené šoférom Bedrichom Kiššom z Bratislavy. V tomto osobnom aute okrem vodiča sa viezli aj dve osoby z Bratislavy, ktoré sedeli na zadnom sedadle osobného auta. Nepriateľské lietadlo zaútočilo na osobné auto zozadu, palubnými zbraňami rozstrieľalo zadné pneumatiky a čiastočne zadnú časť auta, pričom bol streľbou ťažko zasiahnutý v aute na zadnom sedadle sediaci muž do zadnej časti chrbta a prestrelený údajne cez pľúca, následkom čoho po prevezení do štátnej nemocnice v Nitre svojmu zraneniu podľahol.
Vodič motorového vozidla Fridrich Kišš a druhý pasažier neboli streľbou nepriateľského rušivého lietadla zasiahnutí alebo poranení. Obaja však utrpeli menšie poranenia – odreniny – pri nehode osobného auta, ktoré po prestrelení zadných pneumatík dostalo šmyk a prevrhlo sa do priekopy, kde sa ešte viac poškodilo. Všetci boli ihneď po nehode prevezení do štátnej nemocnice Nitra, kde im bola poskytnutá pomoc. Škoda spôsobená na osobnom aute činí asi 19.000,- Ks“.


„Po útoku som začal vyberať let, avšak stromy boli vyššie ako som odhadol“, pokračuje americký stíhač vo svojich spomienkach. “Zachytil som spodnou časťou lietadla o vrcholky stromov a poškodil chladič a vrtuľu. Stroj začal vibrovať, motor mal nepravidelný chod a unikalo mi chladiace médium. Avšak stále som letel. Až do chvíle, keď motor stíchol. Rýchlo som otočil stíhačku na chrbát a vyskočil von. Pristál som na ulici v obci Výčapky. Chcel som sa rozbehnúť a utiecť, avšak takmer ihneď sa ku mne zhŕklo niekoľko obyvateľov. 
Na útek bolo neskoro.“
Lyman A. Beeman ako kadet 44ClassA
Letec bol zadržaný veliteľom Hlinkovej gardy Jozefom Vermešom z Výčapok, ktorý ho priviedol do domu Štefana Zubčáka, kde sa umyl a napil vody. Potom letca zaistila stráž nemeckej národnej skupiny z obce Čermany, okres Nitra, ktorá ho dopravila do Nitry na nemecké vojenské veliteľstvo. Pilot bol z Nitry odtransportovaný nasledujúci deň do Bratislavy, kde sa vo väzbe stretol s letcami zajatými v horách spolu s dvoma agentmi OSS. Po predbežnom výsluchu putovali cez Dulag Luft do zajateckého tábora Stalag Luft I v meste Barth. Na miesto havárie sa dostavila nemecká vojenská komisia z Nitry, ktorá zaistila padák i ostatné veci  a po vybratí zo zeme aj trosky lietadla, a dopravila ich autom do Nitry.

Ďalšie hlásenia z 19. novembra 1944 umožňujú zostaviť čiastočne mozaiku aktivít hĺbkarov na Slovensku. Žandárska stanica Hlohovec hlásila: “Jedno z amerických lietadiel ostreľovalo guľometmi nemecký vojenský transport číslo 2488 medzi obcami Hlohovec a Kľačany, na trati Leopoldov – Zbehy pri vzdialenostníku číslo 19,02 km, idúci z Hlohovca smerom na Zbehy. Na tomto transporte bolo niekoľko automobilov Červeného kríža, nákladné automobily a motocykle pre dopravu vojenských osôb a materiálu. Zásahmi boli poškodené dve lokomotívy, predný stroj číslo 434.103, zadný stroj číslo 434.132 a to natoľko, že nie sú schopné jazdy vlastným pohonom. Ďalej bolo poškodených niekoľko krytých vozňov, telefónne a elektrické vedenie pri transporte. Mŕtvi boli na mieste des. Heinrich Ülschen, Konrád Kraus a slob. Willi Debusmann. Ťažko ranení boli poddôstojník Karol Schimmer, des. Ludvik Dellert, Richard Weidler, Karol König, Ulcer, slob. Karol Wurm, vojak Kurt Pusemann, Walter Engelhardt, dobrovoľník Dimitri Sonjen a Lenín – títo sú obaja ruskej národnosti. Ťažko ranený bol aj vlakvedúci Štefan Markovič z Leopoldova. Všetci mŕtvi a ranení boli dopravení do nemeckej nemocnice v Hlohovci. Ďalej bolo guľometnou streľbou jedného lietadla ostreľované železničné nádražie v Hlohovci, obytný dom Gejzu Grznárika a Jána Polakoviča v Hlohovci, Rázusova ulica.”

Žandárska stanica Oponice, okres Topoľčany: “Dve lietadlá letiace z východu na západ napadli a odstreľovali palubnými zbraňami o 09:30 hod. nákladný vlak stojaci v železničnej stanici Ludanice, okres Topoľčany. Na ostreľovanej lokomotíve nákladného vlaku bol do stehna ľavej nohy zasiahnutý kurič Foró z Leopoldova. Strojvodca Hotový z Leopoldova bol parou z lokomotívy obarený. Poranený Foró a obarený Hotový boli odvezení do štátnej nemocnice v Topoľčanoch, kde boli ošetrení. Lokomotíva číslo 344.443 bola zasiahnutá asi 70 strelami a bola úplne vyradená z prevádzky následkom rozstrieľania parného kotla, vodnej nádrže a iných súčiastok. Ďalej boli následkom odstreľovania nákladného vlaku pretrhnuté vedenia elektrickej siete vedúce z Nitry do Topoľčian.”


A do tretice žandárska stanica Sereď, okres Trnava hlásila nasledovný incident: „Oznamujem, že dňa 19. novembra 1944 v dopoludňajších hodinách o 09:45 hod. prileteli štyri stíhacie lietadlá americké z východnej strany Slovenska do vzdušného priestoru nad obec Sereď, kde napadli guľometnou paľbou vojenský transport, ktorý vchádzal do železničnej stanice smerom z Leopoldova. Boli rozstrieľané dva rušne, niekoľko železničných vozňov ako aj koľajnice. Rušne boli vyradené z ďalšej prevádzky. Niekoľko železničných vozňov s muníciou, a osobnými a nákladnými autami bolo zapálených a zhorelo, pričom uzavreté železničné vozne, v ktorých bola munícia, explodovali. Bolo ťažko poranených asi 17 nemeckých vojakov a traja boli usmrtení. Z civilného obyvateľstva nebol nikto poranený ani usmrtený. Z transportu bolo usmrtených sedem koňov, ktoré boli zakopané. Poranených nemeckých vojakov ošetrila ich samaritánska služba. Usmrtených odviezli Nemci. Nato asi o 10:50 hod. priletela väčšia formácia bombardovacích a stíhacích lietadiel smerom z juhu, z ktorých dve stíhacie lietadlá začali guľometnou paľbou ostreľovať cukrovar v Seredi, ktorý bol zasiahnutý asi 150 až 200 výstrelmi. Pri tomto boli tri civilné osoby ťažko a jedna ľahko poranené. Stroje v cukrovare boli poškodené, avšak opravu tamojší odborníci ihneď vykonali, takže pracovať sa v cukrovare neprestalo. Tieto dve stíhacie lietadlá napadli tiež nemecký vojenský transport medzi Sereďou a Gáňom, kde poškodili iba rušeň, ktorý bol maďarský.“


Z pamätnej knihy železničnej stanice Brestovany sa zase dozvedáme o útoku na vlak: "Dňa 19.11.1944 priletelo z juhu o 9:20 asi 8 ruských (sic.) stíhacích lietadiel a z výšky 100 metrov napadli žel. stanicu Brestovany. Prijímacia budova bola zasiahnutá 14 strelami. V tom čase sa na stanici nachádzal nákladný vlak č.281, ktorého rušeň bol dostrieľaný. V stanici na tretej koľaji bol deponovaný vojenský transport a v ňom boli zaradené dva vozne s maďarskými evakuantami. Tieto vozne boli zvlášť dostrieľané. Z evakuantov sa tam nikto nezdržoval. Z nemeckého transportu bol jeden vojak ťažko ranený a v nemocnici umrel."